Khamis, 29 November 2012

Pengalaman Bercuti : Pengalaman Menarik Langkawi Episod 10

Assalammualaikum,

Okey, ini boto-boto dah episod akhir. Untuk episod akhir ni, atok nak cerito sikit perjalanan pulang kami dari Langkawi ke Seromban. Bas double decker dari Kedah-Seremban kalau tak silap atok jam 10 malam macam tu. Okeh bebeh, skodeng link ni dulu bagi Ecah yang belum mengikuti percotian sebelum ini.

Episod 1 : Bas double decker
Episod 2 : Naik Feri
Episod 3 : Terjumpa Mak Jemah
Episod 4 : Power rangers
Episod 5 : Cheerleaders
Episod 6 : Manja Aspalela

Kami abis berjimba di tasik dayang bunting kalau tak silap atok dalam jam 10 pagi. Sila rujuk episod dulu. Perjalanan naik bot masa nak balik ke rumah mak cik awe tu raso sayu sangat. Maso tu dalam bot sumo orang diam. Lesu. Kosong. Letih. Infiniti. Sumo orang dalam bot senyap. Atok melayan perasaan dengan terimbas peristiwa zaman kanak-kanak dolu. Zaman nakal-nakal dolu. Mana bulih bagitahu kau, pecah lah lobang nanti!....cittt..poddah...Tapi memang sayu sangat bakal meninggalkan pulau lagenda tu. Atok dah tak pedulik dah rambut dah serabai maso tu.




last kenangan di dopan rumah acik awe. kat sinilah kami feeling candle light dinner sambil golak-golak besar berkongsi cerita. di sinilah kami duduk berehat mengambil angin potang. oh atok sangat rindu!

Mak cik Awe dan kak ana takdo dalam gambar ni sobab depa dah menuju ke jeti. Bot dah tunggu untuk hantar kami ke pulau langkawi. Kami yang lain-lain ni jalan kaki sambil menikmati pemandangan kampung selat bagan nyior buat kali terakhir  :(  Lepas nih dah tak jumpa lagi cik lembu, tak jumpa cik hayam, lepas nih dah tak jumpo lagi manja aspalela, pasnih dah tak jumpo laie mak jemah...eh!

Kat jeti tu mak cik awe dengan kak ana dah tunggu kami. Atok nampak mata mak cik awe dah merah. Atok lagilah sedih kan. Pastu salah seorang team atok ni tadi wakil kami serahkan sesuatu pada mak awe. terus meleleh air mata orang tua tu. Dia tak nak sumo tu. Dio tak mintak pun. Dio cumo suko sangat kami datang rumahnya. Tapi kami paksa, makcik awe terima jugak.




lambaian terakhir seorang ibu angkat yang penyayang dan lemah lembut. we miss you mak cik Awe. really miss u....




Pastu, dah habis sesi nangis neng yatimah tu, kami tiba di jeti kuah untuk naik feri ke jeti kuala kedah pulak. Bab yang ni atok paling tak suko naik feri ni. Asalnya atok dah habis setting rambut atok ala-ala David Beckham. Dah abis kacak dah tu. Kalau Zakuan Adha tengok kompem dia nanges. Rambot ala-ala balong ayam tu. Tapi bilo dah 2 jam dalam feri nak ke tanah besar, pastu membuto pulak tu, akibatnya rambut atok dah jadi macam David Tersungkam. Zakuan Adha pun golak bosar kalau tengok.




Damn!...dah macam bumbung rumah minangkabau aku tengok.....muka toye bangun tido...omg why my muka like that?....kak ana sebolah tu pun muko lotih.



Dari jeti kuala kedah ke pekan rabu, kami naik bas lompat-lompat. Yahooo...atok suko...suko....dah lamo tak naik bas cenggini. Kebotulan dalam bas tu cumo ado group kami yo. Seolah-olah eksklusif untuk team power rangers kateko. Ko hadooo??....Tak hado kan...jeless lettew.




Haa...inilah bas lompat-lompat ittew...tambang main kupang-kupang uols......atok ingatkan makanan eksotik tu


Akhirnya kami tibo di Pasar Pekan Rabu, Alor Setar Kedah. Bukan hari Rabu je dibuko tau, atok poie maso ni pun hari ahad, still bukak jugek. Kat dalam ni ado macam-macam barang yang menarik dan susah nak jumpo kat tompek lain. Yang pemes kat sini tak silap atok , ikan masinnya, keropok-keropok moni nya, makanan-makanan lain lah...kat sini ado laksa kedah, tapi atok tak sompek nak ngap pasal maso tu kodai tutup...sedehhh....




Ini pemandangan dopan Pekan Rabu....memandangkan atok rabun malam, atok nampak macam tulisan PEKAN RABUN





Menariknyo, selain terkenal dengan ikan masin dan keropok lain-lain, atok tertarik dongan tulisan yang lebih kepado kato-kato hikmah ni. Kato-kato hikmah ni di tampal di dinding-dinding beserta dongan tarikhnya. Tak silap atok nota bertarikh awal 90 an pun masih kemas melokap kat situ. Kata-kata yang sangat memberi semangat dan kato-kato perangsang.




antaro kato-kato hikmah terdapat di situ, "wahai (KPR) Janganlah buat undang-undang ini, kanda yang bikin".....eh, apo la camtu tu....ni macam luahan perasaan nih....bukan kato hikmah ni...


Dari Pekan rabu ni tadi, kami terus naik bas lompat-lompat laie menuju ke stesen bas terminal sahab perdana, Kedah. Kat situ ramai sangat orang. Bas atok dalam pukul 10 malam, tapi kami tibo pukul 8. Atok apo laie, badan dah berlemuih terus mandi n buek apo yang patut lah kan. Dah siap-siap bubuh bedak salji sumo tu...eh....dah siap2 mandi tu, atok dan kawan-kawan ni tadi berkumpul di stesen sahab perdano tunggu bas. Sambil-sambil tunggu tu, kami dok skodeng gambar percotian dari awal-awal datang sampai abeh. Sedih dan sayu percotian dah berakhir.




walaupun masing-masing keponekan, tapi masih laie sompek menyakat cip.....(tudung hitam tu)
Tibo-tibo atok terdengar bunyi hon hon hon.....rupo-rupo eh bas kami sudah tibo...oh sayu sungguh hati ni raso. Sebolum melangkah kaki naik bas, acara wajib yang perlu dilakukan mustilah....................





bergambar dolu...........peace.....papaiiiiii........
Babaiii KEDAH.......

Dongan itu berakhirlah episod percotian di Langkawi 2012. Lain maso kalau ado rejoki lobih, atok datang laie yo. In Sha Allah.


-T.A.M.A.T-







p/s : Sedekahkah Al-Fatihah pada ayanhanda tersayang kak ana kerana telah pergi ke rahmatullah pada 25.11.2012 yang lalu. Semoga rohnya ditempatkan dikalangan orang yang beriman. Amin. Sabar ye kak, walaupun lagi seminggu majlis perkahwinan akak akan berlangsung, tetapi terpaksa menghadapi dugaan yang besar ni. Sabar ya......

Untuk lihat album langkawi yang penuh dari A-Z sila klik [SINI]

Ahad, 25 November 2012

Pengalaman Bercuti : Pengalaman Menarik Langkawi Episod 9

Assalammualaikum cah,
Dah nak sampai penghujung percotian dah. Sebelum atok membebel lebih panjang, bagi ecah yang tak tahu cerito hujung pangkal kisah percotian ni bolehlah skodeng link tersebut terlobih dahulu. In case la kan. Hik hik.

Episod 1 : Bas double decker
Episod 2 : Naik Feri
Episod 3 : Terjumpa Mak Jemah
Episod 4 : Power rangers
Episod 5 : Cheerleaders
Episod 6 : Manja Aspalela

Kami sampai kat tasik dayang bunting tak silap atok dalam pukul 9 lobih pagi cmtu....tiket feri ke jeti kuah dalam pukul doblas lebih. so atok ngan team cumo ado maso less than 2 hours untuk berjimba di tasik ini. Campur tolak perjalanan nak ke pulau tu nanti, nak mandi2, tu yo maso yang ado. Tak pueh kan. Tapi nak buek cmno, maso dah suntuk.Ini hari terakhir di Langkawi.








Dalam perjalanan atok ngan kengkawan nak mendaki bukit tu, atok terserompak dengan segerombolan monyet liar. Mulo-mulo atok ingatkan jinak lah kan. So atok pun menunjukkan skill pencinta haiwan kan. Feeling2 penuh kasih sayang konon eh. Last-last monyet tadi ramai-ramai kejar atok ngan kawan2. Terkejut beruk masing-masing. Terus atok jadi beruk lak kan. Pastu bekalan yang mak cik awe bekalkan tadi, habis di rampas oleh pihak monyet tersebut. Mangga mudo tu nak dibedal eh!




inilah barisan monyet jahat ittew. Plastik merah tu bekalan makcik awe ado mangga mudo cicah belacan.
Orang koba "macam monyet kene belacan kan"...terkaruk-karuk tak duduk diam. Atok harap monyet tu terkaruk-karuk pasni. Bahahaha gelak jahat...... Astagfirullah!! ngucap tok oiii....

Maso nak ke tasik dayang bunting tu, Ecah kono mendaki sikit naik tangga. Patutlah mak cik awe tak mau nak ikut. Agak-agak dalam 15 minit camtu, barulah kito akan nampak sebuah tasik yang sangat cantik!. Tasik nilah dinamokan Tasik Dayang Bunting. Inilah tasik tu. Tadaaa....




santek kan. negaro kito pun masih ado banyak laie tompek menarik dan santek.

Kat situ ramai pengunjung. Situ ado macam deck terapung. Ado ikan keli tak silap atok diorang bolo ikan kat situ. Ado bot kecil. Sapo nak mandi bulih, tapi kono hati-hati sobab dalam 10 meter. Yang teror beronang pun x leh lebih limit area berenang. Sobab kat tongah2 tu memang dalam. Tengah-tengah ni bersambung dengan laut. So kalau ecah tenggelam kat tengah-tengah tasik ni, nanti Ecah akan muncul tongah-tongah laut. Magik x?...ni orang tuo kat sanun kobalah. So kat sini disediokan pelampung. Memandangkan masing-masing tak bawak duit, so melopong jo la tengok orang mandi.




ko habaikan ikan duyung kat tengah-tengah tu. yang atok nak paparkan kat sini suasano meriah maso kat situ. ok, kak heri kat depan ni dah kenapa?....bawaku terbang ke hape ni?
Atok sompek baco, tasik dayang bunting ni dulukala adolah sebuah gua. Tapi proses semulajadi, guo ni tadi telah runtuh, mako terhasillah tasik dayang bunting tengah-tengah ni. Tu orang cakap air tasik ni kayo dengan sumber galian. Hok tu yang subur tu. Mano-mano pasangan yang takdo anak laie, bolehlah berusaha mandi kat sini. InsyaAllah, kuaso tuhan kan...sapo tahu kot melokek. Agak-agak dalam sojam lobih camtu, pak cik shaari terus ajak kami balik. 




"time up! time up! moh moh kito balik",kata pakcik shaari
So kami kono mendaki balik bukit untuk ke jeti sebolah sano. Maso dalam perjalanan balik tu, masing-masing dah anti ngan kumpulan monyet tadi. Atok nak yo capai batu bosar pastu baling sekor-sekor. Jahat tau. Mencik. Ngidam atok ngan mangga muda. Eh!.... Tapi memandangkan atok ni pencinta haiwan, so atok batalkan niat tu. Phewwww.


ini dah kenapa?...oo lupo2...ini scene atok menjadi duta produk ubat gigi himalaya....mesti tak laku kan?


Buat terakhir kalinya, kami sompek mengabadikan kenangan di jeti tasik dayang bunting tu....




ni sumo kaki jalan nih....

Tu dia. Dengan berakhirnya destinasi terakhir ni, mako eh berakhirlah percotian atok di Langkawi tempoh hari. Tapi nanti untuk episod akhir, atok akan ceritokan pulak perjalanan pulang kami dari Langkawi ke Somban.....banyak dugaan yang kami tempoh tau. Haaa...final episod tu yo.


p/s : Menjawab persoalan episod lalu, maso atok poie tasik dayang bunting ni atok sompek ambil air tasik nih. Untuk kasi kat akak atok yang sulong. Sobab dio dah 4 tahun gap xdo anak. Sebaiknya kito poie mandi sendiri kat tasik tu. Alhamdulillah, maso atok poie ni bulan 2, genap 20hb 11 aritu tak silap atok, along selamat melahirkan bayi lelaki. Mungkin ini hanyo kebetulan. Kuaso Allah, tak mustahil sumo tu berlaku. Cumo niat kito berusaho. Tapi jangan anggap air tasik dayang bunting ni lah yang memberikan rezeki anak tu. Awas! Syirik tu. Papaiiiiii.....

Isnin, 19 November 2012

Pengalaman Bercuti : Pengalaman Menarik Langkawi Episod 8

Haaa....episod delapan dah kan. Kali ni atok nak teruskan berkongsi dongan ecah pengalaman atok maso di Langkawi awal tahun haritu. Awal tahun kateko. Sekarang baru nak cito kan. Nampak bonar takdo modal nak hapdet blog. Kan?. Ok bebeh, untuk episod ke lapan ni atok dan team power rangers poie ke Tasik Dayang Bunting. Sebolum tu, mai baco episod-episod terdahulu.

Episod 1 : Bas double decker
Episod 2 : Naik Feri
Episod 3 : Terjumpa Mak Jemah
Episod 4 : Power rangers
Episod 5 : Cheerleaders
Episod 6 : Manja Aspalela

Maso tu hari terakhir atok di Langkawi sebelum berangkat pulang ke Somban. Kami mulo bertolak ke tasik dayang bunting waktu pagi sobab tiket feri nak balik ke jeti kuah pukul doblas tak silap atok. Sebolum poie tasik dayang bunting tu, Mak Cik Awe bekalkan atok dan kengkawan mangga mudo dan sambal cicah. Atok tak tau apa nama sambal tu. Tapi yang ponting memang sodap, enak di makan begitu sajok. Sehingga menjilat jari! Tu deh...






Ini mak cik awe tengah potong mangga. sambal mak cik awe memang sodap!!!

Haa...Pak Cik Shaari dah tunggu atok ngan kengkawan di jeti. Pak Cik Shaari berjayo dapekkan sebuah bot khas untuk kami. Pak Cik Shaari dapekkan bot tu hanya dengan setengah harga. Harga kawan-kawannya punyo bot jugak. Sayang Mak Cik Awe ngan Pak Cik Shaari. Maso ni, mak cik awe tak hikut. Sebab dio koba kakinya sakit. Masih terngiang-ngiang mak cik awe berbual mesra dongan atok dongan loghat Kedahnya yang pekat.  






haaa...yang ni pose anggun di hadapan rumah mak cik awe dan pakcik shaari...corner lot uolss...mampoo??
Pastu kami berjalan kaki ke jeti dalam 200m jaraknya dari rumah makcik awe. Sebona eh atok laie suko berjalan kaki dari naik motor. Pasal apo, sepanjang perjalanan nak ke jeti tu suasana sangat indah dan mendamaikan. Ado kobau. Ado budak main layang-layang. Ado orang-orang kampung di situ tengah ampai baju. Budak-budak berlari-lari main kejar-kejar. Mereka sentiasa tersenyum bila terpandang kami. Sangat INDAH!

Ok, kami pun naik bot laju. Macam biaso, jakun punyo pasal, kami terus pose model atas bot tu. Jakun kateko. Nak poie tasik dayang buntingkan. Harus mengabdikan kenangan dolu di atas bot. So, inilah hasilnya...tadaaa....




cer ko tengok haku.....persis gaya model kacukan amerika latin-afrika kan??.....hak tuihhh!


haaa...yang baju merah ni mak tiri kami merangkap nenek bertha...tu dia, sekali 2 status dia kaut...tapi baik hati...suka membantu atok  :) .....yang belakang tu pakai cap pakcik shaari, budak tecik tu cucunya, Zulfran...n kawan pak cik shaari. Tunjuk gaya peace pakcik!!!.....masuk blog nih!!.....bahahaha
Haaa....maso mulo-mulo tu masing-masing tunjuk hero lah kan duduk kat hujung bot tu. Pose titanic lah. Pose orang patah pinggang lah. Macam-macam. Bilo dah start minit ke 2 naik bot tu, pakcik bot terus memecutkan bot dari 40km sejam kepado 140km sejam. Maso tu masing-masing kocut perut. Mano yang pose titanic tadi terus pegang tiang bot pose tarian tiang....eh!

Maso ni atok tak sompek nak ambik gambau pasal takut dengan haku-haku yang berbadan gajah ni sekali terbang! Manekan tudung masing-masing nak tertanggal berlipat ke belakang. Manekan selipar terbang. Risau gak atok maso tu kan. Laju gilo babai. Dalam hati atok manjang mengucap yo. Mesti pakcik bot ni dulu bekas mat rempit.

Sesampainya di 2/3 perjalanan, pak cik bot memperlahankan bot. Dio tunjukkan sesuatu pado sebuah kawasan gunung-ganang. Dio koba kat kami, itulah Dayang Bunting. Memang bontuk eh seakan perempuan mengandung yang sedang berbaring.




bentuk pompuan mengandung kan. pompuan tu lah dayang bunting.

kami pun sampai akhirnya ke tasi dayang bunting setolah lebih kurang 30-40 minit di atas bot laju. Rambut atok yang persis model amerika latin tadi terus jadik rambut orang asli Amazon. Kembang kesan tiupan angin yang kuat.
Haaa....sampainya kat jeti tu ado sesuatu yang menyambut kedatangan kami! Sesuatu yang dasyat! Sangat dasyat!!....Pastu kan atok poie Langkawi ni pado 3-6hb Februari 2012 yang lalu. Dan baru tadi atok menerima berita kelahiran anak ketiga along atok setelah menunggu 4 tahun! Perbezaan 9 bulan di situ...Apo kaitan dengan tasik dayang bunting ni?....Haaa..nantikan episod seterusnya bebeh sebab haku nak menyeterika baju kojo ni. Mencikkkk seterika!


Selasa, 13 November 2012

Pengalaman Bercuti : Pengalaman Menarik Langkawi Episod 7

Tu deh. Dah lamo tak ke udara. Ni atok hapdet entry ni jam 4.35 pagi. Mampoo hapdet pepagi buta ayam tak bangun laie?? Okeh bebeh. Kito sambung laie episod mengembara langkawi awal tahun aritu. Dah berkurun atok tak continue kan. Takut lak aku kena sumpah seranah kang. Okeh, last episod nak tahu cito hujung pangkal bolehlah skodeng sini dolu.

Episod 1 : Bas double decker
Episod 2 : Naik Feri
Episod 3 : Terjumpa Mak Jemah
Episod 4 : Power rangers
Episod 5 : Cheerleaders
Episod 6 : Manja Aspalela

Okeh, episod kali ni kami keluar dari Pulau Dayang Bunting untuk ke Pulau Besar Langkawi. Eh, ado ko pulau besar langkawi?...Suka suki haku je kan....hahaha


ni pemandangan dopan rumah mak cik Awe. Masing-masing tak sesabau nak g pulau besar.


 
                         
maksud atok, pulau yang terbesar tu....




Macam biaso, perjalanan dari Pulau Dayang Bunting ke Pulau Besar mengambil maso dalam setengah jam tak silap atok dengan menaiki bot pukat. Er....ok, gugurkan perkataan pukat. Menaiki bot. Kat sano kami dah siap-siap menyewa sebuah kereto.....kancil. Nak save budget punyo pasal kan. Yang gegurl pulak naik keto Pak Cik Shaari, suami Mak Cik Awe. So, lokasi pertama yang Pak Cik Shaari bawak adolah....

Telaga Air Hangat, Pantai Pasir Hitam...
barisan ahli jemaah mencelopkan kaki ke dalam telaga air panas. syiokkk.
Orang koba pulau langkawi ni adalah pulau lagenda kan. Menurut cito orang dolu-dolu, asal kejadian telaga air hangat ni terjadi apobilo duo buah keluarga bermusuh. Mereko ni melemparkan pinggan mangkuk dan jug. Motep gaduh ala laki bini? Tapi, salah satu jug tu mengandungi air panas dan di baling lalu jatuh ke tanah. Pastu terjadilah telaga air panas ni. Wallahualam atok tak tahu alkisah ni boto ko tak. Maso zaman dulu, kalau takdo jug pun, musti pakai baldi kayu tu kan. Kat sini ado banyak telaga air panas. Bukan satu ni yo. Telaga-telaga ni berasal dari satu punca mata air kalau tak silap atok. Bulih colup kaki sampai pueh hati. Memang syiokkk.

Lopeh tu kan, mak cik awe cepat-cepat ajak ke destinasi yang seterusnya sobab maso tu hari dah nak meninggi. Lokasi yang seterusnya tu, kami berhenti dokek Pantai Pasir Hitam. Haaa..Pantai ni memang betul-betul kaler hitam tau!




walaupun tak banyak kaler hitam, tapi masih ado laie sisa-sisa pasir kaler hitam. motep tarian ballet?
Menurut lagenda dolu-dolu yang sempat atok baco kat papan tanda area situ, asal kejadian pasir hitam ni disobabkan pertelingkahan penduduk laut dan penduduk darat satu maso lalu. Manjang bertelingah je diorang ni kan. Huhu. Haa..satu hari tu, penduduk laut bercadang untuk menyerang penduduk darat pado waktu malam. Pehtu, penduduk darat ni tadi menyalakan api arang sepanjang pesisir pantai bagi menakut-nakutkan penduduk laut. So, sampai sekarang kesan arang tu kelihatan. Tapi dari sudut sains eh, pantai ni terbentuk dari paduan beberapo mineral seperti turmalin, ilmenit, zirkon dan batuan garnit yang menyobabkannya kaler hitam.


Lokasi seterus eh, kami cadang nak naik Cable Car Langkawi. Tapi malang nasib team atok maso tu sobab orang ramai sangat beratur boli tiket. Itu baru boli tiket dah beratur sepanjang 100m ke 150m lebih kurang atok raso. Memandangkan maso tu dah tengah hari, kami terpakso cancel plan naik cable car tu. Sodeh kan. Sob sob. So, perjalanan diteruskan ke destinasi seterusnya. MAKANNNN!. Pak Cik Shaari bawak kami makan tengahari di satu tompek yang ramai pelanggan. Ramai pelanggan sobab ado banyak pilihan lauk-pauk dan air semestinya refill dan percumo! Makan kat situ memang sodap dan murah. Atok lupo namo kodai tu.

Pengembaraan diteruskan dongan melawat Beras Terbakar. Tompek beras terbakar kecik yo. Lobih kurang dalam 30 kaki persegi tak silap atok. Dan tinggalan beras pun tak kelihatan. Yang menarik kat situ, ado rumah lak yang santek. Ramai pulak yang pose anggun depan rumah tu berbanding tapak beras terbakar ni tadi.




ini antara mereka yang pose anggun. oit! beras terbakar kat sebelah laman tu ler...bukan rumah ni!

tapak beras terbakar. ni atok gugel yo, tk sompek nak snap

Atok cito serba sedikitlah yo pasal beras terbakar ni. Menurut cito orang tuo-tuo, pemerintahan Langkawi 200 tahun lalu sampai kurun ke-19 bertompek di Kampung Raja ni. Selopeh beberapa bulan pembunuhan Mahsuri, pulau ni diserang orang siam. Datuk Kerma iaitu pemerintah pado maso tu merasokan pulau tersebut akan kalah dan memerintahkan penduduk menanam beras supayo tidak jatuh ke tangan musuh. Pastu dibakar.


Last sekali destinasi terakhir yang kami singgah di pulau besar langkawi tak lain tak bukan di Tugu Helang Besar tu. Hah, ni wajib poie bergambar. Kalau tak poie bergambar.....bagai sayur tanpa garam, kurang enak kurang sedap, dari itu Inul goyang....eh!



Ok berakhirlah pengembaraan di pulau besar langkawi. Episod setersunya atok akan cerito pulak pasal Tasik Dayang Bunting yang kami poie keesokan harinya, hari terakhir. Papaiiiiii



Isnin, 5 November 2012

Petua Mengatasi Masalah Sembelit

kak milah


Hi uols. Ko tengah buat apa tu. Makan nasik lemak kew? Lama hakak tak membebel dalam forum ilmiah ni. Ilmiah ke??...Bahaha. Ok, kali ni kakak nak kongsikan dengan uols petua seterusnya. Petua mengatasi masalah sembelit. Gitew. Ko hade??...Uols tahu tak sembelit tu hape. Sembelit tu adalah kesukaran untuk membuang air besar. Air besar tau tak hape?...kalau tak tau, akak suggest ko pergi sekolah balik. Ok, jom teruskan petua-petua tersebut.

1. Makan buah pisang atau betik selalu. Kakak percaya, selepas sahaja uols jadikan buah-buahan ni sebagai makanan pencuci molot uols, nescahaya lepas ni tak sempat nak sampai pintu jamban uols dah selamat. Tak ada lagi istilah susah nak buang air besau.

2. Ini berkenaan pisang lagi. Uols ambil 2 biji pisang yang cukup masak. Pastu uols blender kan pisang tadi ala-ala ice blanded. Amalkan minuman ini dua kali sehari sehingga penyakit sembelit uols itu sembuh. Agak-agak masa uols nak buat pisang blended tu menyedapkan, kakak cadangkan uols bukak bisnes banana shake kat pasar malam. Tambah sumber pendapatan katanya.

3. Uols cari akar temu lawak dan segenggam biji sawi. Kedengaran agak leceh kan uols. Ok, tak mau share lah petua yang ni, sebab haku pun tak kenal akar temu lawak tu acane. Next!!

4. Uols cari daun gelenggang. Kalau ko tak tahu macam mana ghupe daun tu, uols p tanya kakak gugel. Pastu daun tu tadi uols rebus dan jadikan ulam-ulaman untuk di makan bersama nasi. Wah gitoo. Petua kak nita sangggatt.

5. Akhir sekali yang paling senang, cepat dan efisiyen adalah.................ko tanya kedai uncle Lim. Mintak kat dia pil chi-kit-teck aun....bunyi dah macam terkincit penyakit taun kekdahnya. Sangat berkesan. Hakak pernah coba masa sembelit makan lauk kenduri dulu. Opss.

Selamat mencobaaa.......