Apo2 Yolah

Rabu, 3 Disember 2014

Ramai membujang lantaran harga hantaran mahal






Assalammualaikum......
tu diaaaaa...tu diaaaa.....uwan dah mai noh. Nebes dihatiku tiada sapa yang tahu noh. Ini merupakan penampilan uwan yang sulung gitu. Salah silap uwan Odah nak mohon kemaafan yang tulus dari lubuk hati paling dalam di lautan ke tujuh. -metafora sangat-

Terlebih dahulu uwan ingin memperkenalkan diri uwan. Nama penuh uwan Siti Nurjannatul Sa'odah Jalandah binti Kulop.....Nama pentas uwan, Odah Kaskova....panggil je uwan odah. Berasal dari Jitra, Kedah. Janda beranak 8. Cucu 18. Cicit 2. Tapi aku masih bergetah...eh??

Mulai tahun 2014 ini, uwan akan berkalobrasi dengan atok merangkap skandal aku untuk mencetuskan kembali fenomena Atok 2012 - fenomena ke??, bencana ya kot- *oppsss uwan tutup mulut takut kena pecat.

Uwan berkelulusan Phd in Psychology dari Oklahoma University....Ko mampu??...Bidang bicara uwan dalam ruangan blog paling huduh ni adalah berkaitan dengan isu semasa yang akan uwan kupaskan secara lebih mendalam mengikut acuan uwan sendiri. Ko suker?

Ok, ini antara topik bicara yang uwan akan kupaskan pada penampilan sulung kali ini.




Ramai membujang lantaran hantaran mahal.
Giteww.

Uwan tak rasa pelik kenapa zaman sekarang ni ramai anak dara tua dan bujang terlajak tumbuh melata di segenap alam. Sebab tuuuuu <----muncung akhbar.="" p="" pada="" paparan="">
Hantaran terlalu mahal.

Oiiii apak mentua dan mak mentua to be......await mahai sangat nak juai anak ka??....hang nak galakkan anak-anak buat maksiat ka?....selagi anak menantu tak cukup duit rm5 juta buat hantaran kawen, selagi tu anak ko membujang sampai kejung. Uwan dulu masa umur 16 tahun dah bernikah dengan arwah atok Justin Bibir. Hantaran hanya mas kawen. Nikah kat sejid. Majlis makan uwan hidangkan biskut mayat dan air kupi. Sampai dia mati kami bahagia.

Kita utamakan mana yang lebih penting. Akad nikah. Lepas tu kalau ada rezeki lain, buatlah majlis sedikit untuk memberitahu orang ramai yang anak kita sudah berkahwin. Tak perlu nak jemput semua dari Jawa sampai Merauke. Satu nusantara ko jemput orang datang majlis anak ko. Selagi tak penuh khemah umah ko, selagi tu ko nak jemput semua kampung 1Malaysia.

Lagi satu uwan nak tekankan, isu ini tak perlu dibezakan wang hantaran mengikut kelulusan. Jika anak ada ijazah sekalipun, tapi masak air pun tak reti, layak ke hantaran sampai 50 ribu?...lagi baguih hang cari anak menantu yang takat sekolah sampai SPM tapi dok jadi ostajah guru ngaji kat kampung. Baik budi. Akhlak terpelihara. Pandai masak. Mengemas. Pandai jaga laki. Servis tip top. Tutup aurat. Penyayang.

Ni uwan nak habaq sekali lagi noh. Tok sah lah nak bebankan anak muda untuk mendirikan mesjid. Cukup sekadar yang termampu. Jangan bezakan wang hantaran mengikut kelulusan. Tak perlu letak syarat tinggi pada bakal menantu dan besan. Sama-sama kita mudahkan urusan mereka. Mereka bahagia, kita gembira. Kita gembira, cukup tahun dapatlah cucu. Eh....

Lagi satu kepada bakal pengantin. Tak perlulah nak kawen secara besar-besaran sampai melibatkan belanja beratus ribu. Buat majlis kat hotel. Sewa kete alpad masa berarak tapi x bayar hutang susah gak ye. Hantaran pesawat pejuang sebijik. Emas zhulian dari Perlis sampai JDT. Sanggup buat loan bank.Tapi hujung2 nangis bawah kolong laki bini terpaksa tanggung hutang sampai ke anak cicit.

Uwan rasa cukup disini saja kupasan uwan untuk kali ini. Banyak lagi yang uwan nak sampaikan, tapi kolum ni x cukup untuk den menaip. Kita jumpa lain masa. Wasalam.