Rabu, 1 September 2010

Cinta Semalam Episod 9

Hak Cipta Terpelihara 2007





Iman tersenyum sendirian. Serentak itu juga dia terpandangkan telefon pejabat. Dia lantas mendail  nombor.

“Roslinda , tolong datang bilik saya sekejap,”arah Iman di hujung talian. 

Dia meletakkan telefon kembali.  Iman masih lagi terawang-awang.  Seketika kemudian terdengar daun pintu di ketuk. Seorang wanita melangkah masuk menuju ke meja Iman. Gayanya penuh yakin dan professional.  Roslinda mengukir pemanis bibir.

“Ya, encik”

“Awak tolong saya sikit boleh?,”Iman memandang muka setiausahanya yang lengkap memakai pakaian bewarna hitam.

“Apa dia encik?,”dahinya berkerut.

“Kalau ayah saya panggil atau sesiapa saja, katakan saya keluar jumpa client. Saya tak ada sepanjang arini. Boleh?,”tanyanya mendapatkan kepastian.  Iman tidak memandang rupa setiausahanya. Dia sibuk mengemas fail-fail di atas meja.

Setiausahanya terdiam sejenak.  

“Itu tak jadi hal Encik. Perkara kecik je tu. Okey, nanti kalau ada apa-apa hal yang mustahak, saya akan hubungi Encik Iman,”kata wanita lewat 20an itu lagi. 

Dia menghadiahkan lagi senyuman manis kepada Iman. Iman membalasnya semula.

“Okey, awak boleh keluar sekarang,”kata Iman lagi. 

Pembantunya sudah mengatur langkah untuk pergi. Dia mencuri pandang Roslinda dari belakang. Cantik. Anggun dah lemah lembut. Tinggi orangnya.  Namun, setelah melihat perut wanita itu memboyot, dia tak jadi memikat. Isteri orang!. Dah nak meletup pun.   Jangan cari fasal.

“Hello, Asrul aku ni. Jom pegi lunch. Aku ada hal nak cakap sikit,”bicara Iman dalam telefon.

Di hadapan bangunan pejabat milik ayahnya, Iman menanti dengan penuh sabar. Bayang Asrul masih lagi tidak kelihatan. Dia menjeling jam tangannya untuk sekian kalinya. Beberapa ketika kemudian, kelihatan Asrul keluar dari pejabat tergesa-gesa menuju ke arahnya.

“Apa hal ni? macam urgent sangat pulak?,”dia menghenyakkan punggung di kerusi bertentangan dengan Iman.

Iman yang sedang menghirup ice lemon tea hampir tersedak. Matanya bulat memandang adik sepupunya itu.  Memang dasar huru-hara.  Macamlah bangunan ni nak roboh sebab gempa bumi.

“Kau ni, kot ye pun bagilah salam ke. Barulah sedap mendengar. Ini tak, intro takde, ni terus ke chorus jer,”bebelnya pula. 

Sisa air yang mengalir di tepi mulutnya segera di lap.

“Okeylah. Assalamualaikum.,”katanya seperti orang bodoh. 

“Waalaikummussalam. Pesanlah apa yang patut,” Iman membelek semula akhbar terkini yang ada di depan. 
 Ruangan sukan menarik minatnya.

“Nasi ayam dan air oren satu,”kata Asrul kepada pelayan.

“Ha…apahalnya ni. Selalu nak ajak kau lunch ke main susah. Apa mimpi kau siang-siang buta ni?  Kena nombor ekor ke?,”dia menumpukan pandangannya pada Iman semula.

“Ni aku nak cerita sikit kat kau. Kau kenal Ben? budak yang aku nak kenal sesangat dulu?,”Iman meletakkan akhbar yang dibacanya tadi ke atas meja.

“Ben mana pulak ni?,”soalnya.

“Kau ni lembablah. Sufia. Ala, budak yang aku ceritakan kat kau dulu,”Iman merenung muka adik sepupunya yang sedang memandang ke bawah. Agaknya sedang memikirkan sesuatu.

“Nuriwani Sufia?,”Asrul cuba menduga. Kepalanya mendongak semula memandang Iman.

“Ha, ingat pun. Kau tau tak. Semalam aku ada jumpa…”

“Kau jumpa dia ke? Eh, macam mana dia sekarang?Cun tak?,”anak mata Asrul bersinar-sinar.

“Weh babun, tunggulah aku habis cakap dulu,”perli Iman. Wajah Asrul bertukar kusam semula.

“Sorry. Bukannya apa, aku excited sangat ni,”katanya tersengih-sengih.

“Aku jumpa kawan baik dia masa sekolah dulu. Dia keje ngan mak aku sekarang,”jelas Iman.

“Habis tu apa kena mengena dia dengan Sufia?,”duga Asrul keliru.

“Ya, Allah sengal betul budak ni. Macam manalah kau boleh jadi sepupu aku ni?,”rungut Iman. Asrul hanya menyengih.

“Ala kau ni. Gurau sikit pun tak boleh ke?,”suaranya rata.

“Kot ye pun beragaklah sikit. Ni, budak yang keje ngan mak aku tu kawan rapat si Sufia masa sekolah dulu.”

“So?”

“So,dah tentulah dia tau di mana Sufia sekarang mangkuk. Tapi…”

“Tapi kenapa?,”tanya Asrul mengerut dahi. Iman kehilangan kata-kata.

“Tapi dia kata kat aku dia dan Sufia dah lama lost contack. Kali terakhir masa kami form 3. Tapikan Rul, aku memang tak caya ngan Im tu. Dia macam menyimpan sesuatu dari aku. Aku dapat rasakan tu,”Iman menghirup ice lemon teanya semula.

Sejurus itu juga makanan dan minuman yang dipesan Asrul tadi tiba pada tempatnya.

“Aku rasa macam nilah Man…Kau lupakan saja Sufia tu. Dia tu cuma sebahagian kenangan lama kau yang tak mungkin kembali lagi. Baliklah ke alam reliti. Banyak lagi gadis-gadis kat luar sana menanti kau. Kau lupakan saja okey,”syarah Asrul selamba. 

Dia menghirup air orennya.  Banyak kali dia menasihati Iman supaya melupakan cinta pertamanya itu. Namun tak pernah dipedulikan. Harap-harap kali ini nasihatnya akan terkena pada tempatnya.

“Kau tak faham Rul. Kalaulah kau ada kat tempat aku sekarang, mesti kau buat perkara yang sama.”

“Sampai bila?”

“Sampai aku boleh tahu jawapan untuk hati aku”





Untuk membaca sinopsis, klik di [SINI]
Untuk membaca Cinta semalam episod 8, klik di [SINI]
Untuk membaca semua episod, klik di [SINI]

Tiada ulasan:

PENAFIAN

Blog ini merupakan blog peribadi penulis untuk berkongsi apo2 yolah dengan mereka di luar sana. Blog ini tidak mewakili mana-mana parti politik, organisasi, NGO mahupun tempat penulis bekerja. Hasil penulisan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sendiri melainkan dinyatakan sumber diperolehi. Penulis tidak bertanggungjawab atas masalah yang kronik bagi sesiapa yang mengunjungi blog ini. Terima kasih