Khamis, 25 Ogos 2011

Kenangan Berpuasa

Once upon a time,


Masa tu kalau tak silap atok, atok masih sekolah rondah kot. Dalam darjah satu atau duo camtu. Menjadi kebiasaan kalau sesiapa yang didapati poso ponuh, pok cik atok akan kasi duit rayo lobih limo kali gando bagi mereko yang tak poso. So, atok harus gigih poso ponuh tahun tu jugak.

Maso sahur hari pertamo tu, atok beriyo-iyo makan. Porut kasi boto-boto ponuh. Air minum bertaka-taka. Sampai terkoncing-koncing. Hari pertamo tu muko sonyum yo. Bertenago pasal sahur tadi bekalan mencukupi. Masuk tongah hari badan dah lombik sikit. Dah melepet atas lantai simen. Kebosanan! Tak tahu nak buek apo. Maso tu mano ada menatang pesbook sumo nih.

Masuk pukul duo masih bertahan. Kawan atok ajak keluar main kat luar rumah. Main nyorok-nyorok katanya. Atok pun apo laie. Pandang jam dinding baru pukul 2. Lambek laie. Main-main nanti dah terus nak buko poso. Tak teraso sangat lamanya, bagi perkiraan atok. So, atok pun setuju keluar bermain.

Main punyo main jam dah pukul 5 potang. Atok copek-copek bukak TV1 tengok cito Gaban. Atok raso bertenago semulo. Fresh. Lapang. Lemak berkrim! Berangin. Cool. Pastu atok jeling kat tangan. Masyaallah, aku sedang menelan air sejuk!......Time tu jugak atok p dapur melalak kat omak sobab dah terminum air sojuk. Pueh lah omak pujuk, takpo tak sengajo koba eh. Warghhhhh melayang duit rayo limo kali gando den....



Pesan atok : Kito maso kocik2 dulu tahu sayang nak tinggalkan puasa, tapi dah bosar-bosar ni sesuko hati yo tinggalkan puasa. Selamat berpuasa!  =)

16 ulasan:

blog-tips-kurus berkata...

makin tua makin insaf laa..
Insya Allah. :-)

faiz berkata...

patutla sogar somacam..ada air keik tgn rupo eiyh..

KuNanGKuNanG berkata...

klakar la atok ni..tp sy lg best tok.siap termakan tembikai lg.dh konyang br tringt poso.hahaha.

::budak:: berkata...

haha..boleh pulak camtu ye atok..

RATU QASEH SAIFUDIN berkata...

hahaha...klaka!!!...but somel laa!..hihi..=)

teacher bonda berkata...

klakar la tok..hehhe

IMANSHAH berkata...

selalu je tinggal masa kocik

umie mia berkata...

best kan bile teringat zaman posa masak kanak2.. umie kecik2 dulu pun posa tak penuh.. iman tergugat time mak buat kuih kelepong.. dah la buat dalam pukul 4 gitu mmg time tgh kritikal... masa tu la wat2 sakit perut lapar hihihi

Suhami Ahmad berkata...

blog-tips-kurus : Alhamdulillah...

Suhami Ahmad berkata...

faiz : Itulah...feel berangin je kan

Suhami Ahmad berkata...

KuNanGKuNanG : Alahai.....dah habis baru ingat...hehe

Suhami Ahmad berkata...

::budak::Atok tak tahu...maso tu kan budak lagi...

Suhami Ahmad berkata...

RATU QASEH SAIFUDIN : Kan, msti gelak kalo kenang balik

Suhami Ahmad berkata...

teacher bonda : Hihi... >_<

Suhami Ahmad berkata...

IMANSHAH : Jangan maso bosar udah...weee

Suhami Ahmad berkata...

umie mia : Keh keh...aduh sayangnya...lagi 3 jam tu..