Isnin, 30 Januari 2012

Petua Kempiskan Perut

Kak Milah


Assalammualaikum...hai uolls....
Chantek tak hari ni? Akak cantik uolls....terima kasih kepada simply siti.....tanpa simply siti muka haku macam hantu kum kum sudah. Ok, uolls kadang-kadang kalau muka chantek pun tapi perut ko macam buah kelapa 5 tan, pun susah gak kan uolls. So, di pagi yang hening ini kakak nak share dengan uolls petua berikutnya. Petua kempiskan perut! Cikidout bebeh......

1. Uolls mintak kat mak uolls punya asam jawa yang buat sapu kat ikan kasi elak hanyir tu, pahtu uolls rendam dalam air semalaman. Awas! Gunakan asam jawa yang baru. Bukan recycle lepas sapu ikan hanyir. Pahtu, pagi2 subuh tu uolls minum. Amalkan uolls. Selain suara ko ala-ala 3 suara, perut uolls pun akan kempis dari sehari ke sahari.

2. Petua yang keduanya, uolls amik lidah buaya tu pahtu masukkan dalam periuk dan tambahkan dengan sedikit air asam jawa. Uolls didihkan larutan itu dengan api kecil sehingga pekat. Kemudian dah sejuk tu sapukanlah kat perut uolls yang boncit tu. Kalau nak guna petua ni, dua perkara je akak tegaskan. Jangan guna lidah jantan buaya dan jangan sapu masa larutan tengah menggelegak!

3. Seterusnya, bahan-bahannya adalah limau nipis dan kapur sireh. Perah limau nipis ke dalam mangkuk, uolls campur dengan kapur sireh dan gaul sehingga sebati. Pahtu lumurkan larutan tadi kat perut dengan sehelai bengkong. Nak cepat berkesan, amalkan selalu setiap kali nak tido. Kalau pipi kau tembam, jangan bengkong muka kau!

4. Berikutnya, uolls petik buah delima kat rumah jiran uolls. Mintak ijin dulu! Kupas kulitnya dan jemur sehingga kering. Pahtu uolls rebuskan dengan sedikit garam. Air rebusan tu hendaklah diamalkan selalu. Awas! Jangan letak garam banyak sangat. Mampoosss haku nak menjawab dengan kementerian kesihatan mesia nanti.

5. Akhir sekali, petua paling mujaharab. Makan apabila lapar, berhenti sebelum kenyang. InsyaAllah, kompem tak boncit

Rujukan : Link 1, Link 2

22 ulasan:

mas saari berkata...

terbaiklah petua kak milah ni... boleh amalkan!! heheheeee

UniMeOw berkata...

paling setuju dgn petua ke5..hehe

Ca Cik Duyung berkata...

ada lagi.jgn mandi terus lepas makan...

chii berkata...

eh..leh guna lidah buaya ngan asam jawa ye..senang2...sebab byk pokok lidah buaya kat umah..terima kasih kak :D

umie mia berkata...

lg 1 kena rajin buat bangun tubi hehehe

Hanie Dew berkata...

kak Milah.semua tu mcm malas je aku nak buat.maklong la cucu atok ni pemalas semuanya.

yg paling senang. jangan segera minum air selepas makan. tunggu la setengah jam ke sejam ke. kompen tak buncit.

kalau tesedak tu minum la sikit. kang koma plak.

faiz berkata...

perut dah kempis..kang amalkan takut jadi gitar plak kang..hehe

Munnafendy berkata...

err...betul menjadi ke petua ni atok???

hawiz berkata...

kerlas kak milah..ahaha

Azham Vosovic berkata...

hehe, ATok buncit tak?

well, jgn lupa bersenam jugak....pergi gym...jogging...insyaallah boleh kepis juga hehehe

yad'z berkata...

wahh... bagus2 petua nie.. hehehehe

Suhami Ahmad berkata...

mas saari :Hihi...mokasih...~ngeee

Suhami Ahmad berkata...

UniMeOw : Gitew...

Suhami Ahmad berkata...

Ca Cik Duyung : Haaa...boto2...hakak ponah dongar pasal ni

Suhami Ahmad berkata...

chii : Haa...amalkan selalu, insyaAllah...

Suhami Ahmad berkata...

umie mia : Boto....kasi bakar lelomak tu kan

Suhami Ahmad berkata...

Hanie Dew : Hey dek non....nak santek kena rajhin k...

Suhami Ahmad berkata...

faiz : Haish...baik jangan.

Suhami Ahmad berkata...

Munnafendy : Hakak dah coba pun uolss..upss

Suhami Ahmad berkata...

hawiz : Choi....carut kakak ler tu

Suhami Ahmad berkata...

Azham Vosovic : Hey...atok 6 pac hokey...

Suhami Ahmad berkata...

yad'z : Nanti amalkan =)