Khamis, 24 Mac 2011

Surat untukMu

Mataku tersentak!

Jam menginjak ke angka 3 pagi. 
Tiba-tiba hati ini sayu. Sejuk. Muram tak beremosi.
Minda kosong serta-merta,
Dunia seakan berhenti berputar,
Cengkerik seolah terus membisu,
Angin bayu menyapu malas kulit pipiku
Kemudian terdetik di hati berbicara!

Ya Allah Ya Tuhanku,
Apakah cukup bekalan untuk aku ke sana?
Adakah benar dosaku sedang bermaharajalela menghimpit amalan baikku?
Betulkah landasan yang sedang aku lalui ini?
Apakah benar tubuhku ini nanti menikmati alam syurgaMu,
atau
Menjadi hambatan api panas nerakaMu!

Jika benar ajal selangkah sedang menghampiri diriku,
Kau izinkanlah aku beribu jejak untuk mendekati diriMu,
Jika benar aku sedang enak dibuai pujuk rayu syaitanirojim,
Kau sedarkanlah aku dari mimpi ngeri itu,
Jika benar aku hidup dengan penuh lubuk dosa,
Kau hulurkanlah tanganMu semoga aku dapat keluar dari selutnya.

Astaghfirullah al Azhim....
Terlalu banyak aku berdosa padaMu,
Terlalu miskin aku dimataMu,
Terlalu hina ku rasakan diriku ini disampingMu,
Banyak musibah dan bencana yang pernah aku lakukan,
Tak terkira. Tak terhitung. 

Subhanallah. Alhamdulillah. Allahu Akhbar.
Hati yang kerdil lagi hina ini,
Begitu berharap keredhaan dariMu, Allah
Tunjukkanlah aku jalan yang benar,
Suluhilah aku jalan yang lurus,

Jika benar aku sudah jauh tersesat di persimpangan durjana,
Aku merayu Kau mencuit bahuku untuk kembali,
Kembali ke persimpangan asal di mana aku bermula,
Aku sanggup untuk meniti semula liku-liku itu,
Semoga setiap permulaan itu,
Akan berakhir dengan jalan yang diredhai




7 ulasan:

faiz berkata...

nape tiba2 atok sodih lak ni...same2 kita muhasabah diri..

KUREKURE COMEL berkata...

tok letih sgt ni...
mina pun selalu rasa mcm tu....


amalan?ciput je rasanya....
moga kita semua hidup sentiasa dirahmatai ALLAH SWT...

KUREKURE COMEL berkata...

tok...pestaim tak update ni...pelik2...

chii berkata...

xtau nk komen apa..tp pape pun..just prepared...kita xkan tahu bila tika dan saat nya kita akan berjumpa dengan-Nya

Suhami Ahmad berkata...

faiz : Kan harini turn label sodih...

Suhami Ahmad berkata...

KUREKURE COMEL : ENtahlah Mina...Atok pun tak tahulah

Suhami Ahmad berkata...

chii : Mati itu pasti!!

PENAFIAN

Blog ini merupakan blog peribadi penulis untuk berkongsi apo2 yolah dengan mereka di luar sana. Blog ini tidak mewakili mana-mana parti politik, organisasi, NGO mahupun tempat penulis bekerja. Hasil penulisan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sendiri melainkan dinyatakan sumber diperolehi. Penulis tidak bertanggungjawab atas masalah yang kronik bagi sesiapa yang mengunjungi blog ini. Terima kasih