Isnin, 6 Ogos 2012

Cara Memegang DSLR dengan betul



suhami ahmad

Tahukah kawan-kawan macam mana nak mengendalikan DSLR dengan betul? Nak pegang pun ada caranya bukannya main pegang macam kamera kompak. Kalau salah cara, gambar yang dihasilkan tidak akan tajam dan tersalah fokus. Akibatnya gambar akan rosak. Berikut Am kongsikan dengan kawan-kawan cara pegang DSLR dengan betul. Jom kita skodeng.




cara asas memegang DSLR






cara lain untuk memegang DSLR






memegang dengan sebelah tangan / tali tidak disangkutkan ke kepala atau dililitkan pada tangan






tangan tidak dirapatkan ke dada / tangan kiri diletakkan di atas lens akan memberatkan bebanan lens







cara sebelah kiri lebih stabil jika dibandingkan dengan cara sebelah kanan.



kaki perlu dijarakkan sedikit untuk mendapat kestabilan







cara mengambil gambar view rendah. siku sentiasa ditupangkan ke kaki







siku perlu ditupangkan pada kaki untuk mendapatkan kestabilan


gunakan sebarang benda yang berhampiran untuk bersandar bagi memastikan gambar tidak bergegar


 










gunakan siku untuk menupang bukannya badan supaya kita tidak cepar penat










9 ulasan:

cikmisi leen berkata...

hahaa~ mekasih lah ye kongsi =)

LidiaSuraya berkata...

ooo cenggitu yer... tapi letih laaa angkat dslr.. berat hahahahah

Hanie Dew berkata...

wa...nak pegang dslr pun ada cara tersendiri.tsk tsk tsk..pro la atok ni.

aNiss :):) berkata...

ohh. begitu. ingat pakai snap sesuka hati jer :DD

Mastuera berkata...

cmno nk pogg DSLR pon tarak..hohoo

Azham Vsvc berkata...

wah...begini rupanya hehe...tunggu sy ada DSLR dulu baru boleh praktikkan benda ni heheheh!

the malay male berkata...

tu dia..nak pegang kamera pun perlu ada caranya kan.

Ca Cik Duyung berkata...

kdg2 ca terfikir, patotla cameraman pro ramai laki sbb pompuan kurang bebas sikit nak buat aksi2 untuk dpt angle yg baik..heh3

dyabunga berkata...

baru dya tahu..hihhi

PENAFIAN

Blog ini merupakan blog peribadi penulis untuk berkongsi apo2 yolah dengan mereka di luar sana. Blog ini tidak mewakili mana-mana parti politik, organisasi, NGO mahupun tempat penulis bekerja. Hasil penulisan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sendiri melainkan dinyatakan sumber diperolehi. Penulis tidak bertanggungjawab atas masalah yang kronik bagi sesiapa yang mengunjungi blog ini. Terima kasih