Jumaat, 22 Jun 2012

Kerana Ayat Itu Kami Berubah

Dulu kami memang nakai. Kami tiru latihan budak lain masa dalam kelas. Kami ponteng kelas. Kami melawan cakap cikgu. Pernah kena rotan dekat Guru Penolong Kanan sobab menceroboh beg pelajar lain. Suka membuli cikgu yang nampak baik-baik. Sampaikan ada cikgu pernah boikot nangis2 tak mau masuk kelas kami lagi. No wonder la markah peperiksaan semuanya kaler merah. Nakai kan.

Teringat kata-kata cikgu matematik atok maso tingkatan 4 dolu-dolu.


"Takde sape-sape pun orang kat dunia ni yang bodoh atau pandai....yang ada cuma rajin dan pemalas!"

Sampai sekarang kato-kato tu tersemat dalam lubuk hati atok yang paling dalam sekali. Timo kasih cikgu. Kerano dek kato-kato yang berbiso tu, kami dah jadi manusia sekarang. Jasa cikgu tak kan kami lupokan. Kadang-kadang ayat yang terluah dari mulut kita ni boleh mendatangkan manfaat pada orang lain. Tapi awas! kadang-kadang boleh menghiriskan perasaan orang lain jugak.

Kerana sepotong ayat juga boleh menjadikan seseorang yang keras kepala kepada yang lebih berdisiplin. Dan sebaliknya. Itu bergantung macam mano diri kito sendiri untuk melontarkan sesuatu ayat pado seseorang. Makanya, lontarkan yang baik-baik aja ya!...Ecah pulak, camno pengalaman maso sekolah dolu2...ado tak cikgu bagi nasihat cenggitu?

Silo lontarkan komen anda pakai papan lontar angry bird....eh....Papai Cah!

12 ulasan:

Mr.She berkata...

ala.. nakal2 atok pon berjayo jugak skarang. tahniah atok.. n tahniah kt cikgu tu jugak :p

UniMeOw berkata...

hmm kata2 cgu mmg mnusuk lam hati student..

sama ada kata2 yg leh bg semangat, or kata2 yg leh wt kita xsuka ngn cgu tu..

umie mia berkata...

setuju dgn kata2 cikgu tu... adakalanya sekali sekala kena keluarkan ayat biso bonar tuk sedarkan seseorang.. tapi biarla berbisa yang berkhemah bukan dengan cacian ^_^

Cik Yuyu berkata...

Yeee! I love u cikguuu..;)

Ca Cik Duyung berkata...

cikgu ca pernah bitau gak..yang manusia ni semua diberi akal yang sama ..cuma pick up yang berbeza..

Hanie Dew berkata...

masa sekolah aku budak skema yang cun. sentiasa ikut peraturan.sume cikgu suka..*kembang hidung*.. wahahahaha.

Suhami Ahmad berkata...

Mr.She : Alhamdulillah...mokasih Ecah

Suhami Ahmad berkata...

UniMeOw : Kato2 cikgu memang sangat mempengaruhi pelajarnya kan

Suhami Ahmad berkata...

umie mia : Kata2 yang berhemah dan ado makno tersiratnya kan

Suhami Ahmad berkata...

Cik Yuyu : Kena didik anak bangsa dengan ikhlas tau, cikgu =)

Suhami Ahmad berkata...

Ca Cik Duyung : Rajin & malas yo yang membezanyakan

Suhami Ahmad berkata...

Hanie Dew : Coiii