Sabtu, 12 Mei 2012

Fakta Menarik

Kesesakan lalu-lintas paling buruk direkodkan paa 12 April 1990 apabila 1.5 juta kenderaan berbaris panjang menyeberang sempadan Jerman Timur dan Jerman Barat.





Hutan hujan tropika Malaysia berusia 130 juta tahun dan dipercayai sebagai hutan yang paling tua di dunia. Terdapat sehingga 180 jenis pokok dalam satu hektar hutan tersebut.




Sungai Rajang di Sarawak merupakan sungai yang terpanjang di Malaysia, berukuran 563 kilometer. Ukuran tersebut boleh menghubungkan Muar dengan Butterworth.




Kuil  Batu Caves mengandungi sebanyak 364 mata tangga iaitu dari paras bawah hingga ke dalam gua. Jumlah itu akan menjadi sepanjang kira-kira 170 meter jika mata tangga itu diluruskan menjadi satu garisan.



Jambatan Pulau Pinang sepanjang 13.8km merupakan yang terpanjang di Asia dan menduduki tempat ke-7 di dunia, di buka pada bulan Ogos 1985.















4 ulasan:

dya nasir berkata...

byk tu 1.5 juta kenderaan. mesti jam giler kan..hehe

Atiqah Wadiah berkata...

pjgnye sg.rajang tu..

Unknown berkata...

dyabunga : Tau xpo...bersusun kan

Unknown berkata...

Atiqah Wadiah : Sungai paling panjang di Malaysia =)

PENAFIAN

Blog ini merupakan blog peribadi penulis untuk berkongsi apo2 yolah dengan mereka di luar sana. Blog ini tidak mewakili mana-mana parti politik, organisasi, NGO mahupun tempat penulis bekerja. Hasil penulisan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sendiri melainkan dinyatakan sumber diperolehi. Penulis tidak bertanggungjawab atas masalah yang kronik bagi sesiapa yang mengunjungi blog ini. Terima kasih