Isnin, 16 April 2012

Petua Menghilangkan Panau

Kak Milah


Hi uolls! Sihat? Sudah amalkan petua yang Kak Milah kongsikan sobolum ni? Kalau tak amalkan, Kak Milah x mau kawan. Okey bebeh, let start petua hakak yang seterusnya. Petua menghilangkan panau. Uolls ada panau? Hakak takde panau. Muka hakak lembut bak putih salju. *matiler ngaku muka licin bak seludang.....eh seludang??Ok2....Tau ke uolls, panau tu hape?

Panau tu satu penyakit kulit yang tak menyakitkan tapi boleh menjejaskan penampilan uolls terutamanya jika panau tu pose setepek kat muka uolls. Kiranya kulit uolls tu ada kulat la. Macam mana boleh dapat penyakit panau tu? Antaranya basuh muka semasa berpeluh, pakai baju berpeluh berulang kali, kurang mandi, pengaruh cuaca, pemakanan dan lain-lain. Macam mana nak atasi masalah ini mengikut petua nenek moyang kita? Let start bebeh.

1. Uolls hambik mak uolls punya bawang putih dan sedikit halia. Pahtu uolls tumbuk kedua rambuan tadi dan sapukan pada bahagian yang berpanau. Sampai koyak-koyak kulit terasa perit dan merah hokey. Gitew.

2. Cara kedua, uolls boleh gunakan beberapa ketui lengkuas dan perah airnya. Sapu air lengkuas tadi pada kulit yang terkena panau. Ketika mengamalkan petua ini hendaklah tidak memakan sebarang lengkuas. Jangan tanya hakak kenapa. Haku kopipes je kat gugel hokey. Opss. ATAU tumbuk beberapa helai daun lengkuas, ambil airnya dan sapukan pada tompok-tompok taik unta panau. Macam tadi juga, uolls tak boleh mengambil makanan berasaskan lengkuas. Hipotesis awal hakak, kemungkinan kalo makan lengkuas dalam masa yang sama rawatan ni dijalankan, kesan tu tak muharab. Kot. Kot la kan. Kalau salah jangan saman hakak.

3. Cara ketiga, Hakak paling suka yang ni. Tenyehkan pucuk lada pada kulit yang berpanau sambil berselawat. Amalkan selalu. Awas! Pucuk lada bukan bijik lada!

Orang kata mencegah tu lebih baik dari mengubati. So, bermula hari ini jangan basuh muka atau mandi ketika badan sedang berpeluh dan amalkan kebersihan selalu. Ok, itu sajok yang kak milah dapat kongsikan dengan uolls pada kali ini. Sesapa yang ada masalah kulit tu, bulihlah mencoba. Jumpa lagu bolan depan! Tata Titi Tutu...........




21 ulasan:

~~zana@pb~~ berkata...

Ado laie satu petuo...limau nipih dongan belerang, tapi lopeh tu badan bau belerang la...hehe...den bukan org nogori.

dyabunga berkata...

hahaha.. kalau pakai biji lada panas satu muka..haha

Ohno!!! berkata...

huh... sapu lada kat mata lagi syahdu...
terharu sampai meleleh air mata
silap2 boleh kena histeria

mekjangok berkata...

hai tok..den takdo panau..kulit den samo ngan kulit kak milah..bak seludang...hahahahha

zazaw berkata...

huaaaa
naseb baik maso kocik kocik jago kobau dulu jo ado panau

hahahaha

KuNanGKuNanG berkata...

mase kacik dulu slalu gak ada panau ni..mane xnye,balik sek kebangsaan kul 1. kul dua dah nka gi sek agama.wajib la mandi time berpeluh2 kan.abis muka cun ni..tp skrg alhamdulillah xde dah panau..he3

umie mia berkata...

alhamdulillah tak pernah kena lagi.. kwn2 sekolah dulu ada gak yg kena biasalah berpeluh2 terus basuh muka ^_^

Mr.She berkata...

haaa. nasib baik den takdo panau. kehkeh >.<

blog-tips-kurus berkata...

kalau tak de panau, atok tak buat le entry ni. hoho! :-)

dill berkata...

mase kecik2 dulu, pakai lengkuas. pedih ooo

dill.

Suhami Ahmad berkata...

~~zana@pb~~ : Uii ai, atok lagi relo dihinggap panau dari beleghang...eh

Suhami Ahmad berkata...

dyabunga : Silap2 mati kepijaran...huk huk

Suhami Ahmad berkata...

Ohno!!! : Aiyoyoooo...ngeri bila atok bayangkan balik...

Suhami Ahmad berkata...

mekjangok : Hakak! kulit kito samo bak seludang! Hik hik~Kak Milah

Suhami Ahmad berkata...

zazaw : Haaa...ntah2 bejangkit kek kobau tak?

Suhami Ahmad berkata...

KuNanGKuNanG : Aiyoyoooo...mesti penuh muko dek panau masa 'kacik' ni kan

Suhami Ahmad berkata...

umie mia : Atok lettew panas2 basuh muka....opss

Suhami Ahmad berkata...

Mr.She : Iyo lettew

Suhami Ahmad berkata...

blog-tips-kurus : Exkuiz me!...huhu

Suhami Ahmad berkata...

dill : Haaa..lengkuas pun salah satu cara berkosan hilangkan panau

Tanpa Nama berkata...

. nk bagi petua ikhlas lh,, ni ckp taik unta lh . ingat kelakar ke . tak kelakar lh .