Selasa, 6 September 2011

Kesedihan Di Pagi Raya

Assalammualaikum dan salam sejahtera,


Warghhh....sob...sob....sodih atok. Pagi-pagi rayo dah sodih. Alkisahnya bermulo, maso pagi rayo hari tu hujan turun manja-manja. Atok pun sedaplah bergulung dalam selimut kan. Nak nak ada kucing sekali. Malas sangat nak bangun walhal dah pagi rayo dah ni. Pastu atok bangunlah kojap kan buat apo yang patut. Atok tengok langit. Mendung berarak. Sejuk je macam kat Ireland. Macam tak raya je atok rasa. Sayu je rasa hati ni. Ayam pun takde mood nak berkokok pagi tu.

Then hujan makin rancak, atok terus sambung tido semulo. Tu dia. Sedar-sedar dah pukul 7 lebeh. Pastu atok terus sepak kucing kat kaki sampai jatuh kat lantai. Amik towel jalan seret-seret kaki pi bilik air. Gosok-gosok bijik mata. Amik berus gigi. Gosok gigi. Mata masih lelap nih. Pastu mandi sunat hari rayo. Pastu jalan seret-seret kaki lagi keluar dari bilik air. Pi seterika baju melayu pulak. Haish. masih awal lagi nih. Omak atok dah bising-bising tu suruh copek. Atok buat dek je. Mesti tok penghulu tengah bagi ucapan kemaafan di pagi raya kat mesjid macam tahun2 sudah. Tu yang malas nak p awal2.

Dah siap bergaya sumo tu, atok terus melangkahkan kaki ke mesjid. Ayah atok ngan abang dah lamo poie pagi-pagi lagi. Yang tinggal cumo akak atok yang uzur nak bersih an umah koba eh lagi. Masa nak melangkah je dari pintu umah tu mata atok ligat menskodeng selipar jepun paling buruk sekali. Kang bawak kasut adidas kang kompem losap. 

Baru je jalan sebelas tapak, tibo-tibo atok terdengar imam dah bagi ucap salam. Suasana senyap sepi. Atok terkesima time tu jugak. Warghhhhh,.....orang dah abeh semayang!! Dengan patah hatinya pusing balik ke rumah dengan muka ayam berak kapur.








16 ulasan:

ORLANDO AHMAD berkata...

mandi sunat ke mandi wajib? keh3

♥ LuRveLyAmiera ♥ berkata...

tulah lmbek bona..bkn smyg raya 8.30 ke..?ke lain tmpt lain waktu..^_*

LadyBird berkata...

awatlah atok lambat bangun.. adui.. kan dah rugi tu..

umie mia berkata...

huhuhuh sure mlm raya mengemas sakan sampai terlewat bangun ^_^

zazaw berkata...

haa kannnn
dah tolopeh

atokk solamek aghi ghayoooo

KuNanGKuNanG berkata...

he3..klaka3..

p/s: kad raya saya dah smpi ke tok?

::budak:: berkata...

nak gelak jap boleh tak atok?

hahaha..

xpe, janji yg wajib tak tinggal ye tok :)

faiz berkata...

tula..lain kali raye bgun awal..hehe

Suhami Ahmad berkata...

ORLANDO AHMAD : Heyyy...choi..

Suhami Ahmad berkata...

♥ LuRveLyAmiera ♥ : Kebiasaan eh cmtu la, tpi atok sengajo lambek sobab tok penghulu merapu lamo tiap2 tahun

Suhami Ahmad berkata...

LadyBird : Itula....adess

Suhami Ahmad berkata...

umie mia ; Psttt....atok sibuk mengemas kuih raya...huh

Suhami Ahmad berkata...

zazaw : Weee...selamek aghi ghayo zazaw ya a'aww

Suhami Ahmad berkata...

KuNanGKuNanG : Kad rayo dah sampai...mokasih ek..santek

Suhami Ahmad berkata...

::budak:: Chaittt...jahat gelak kan atok...wuwuwu

Suhami Ahmad berkata...

faiz : Tu la faiz oii..pengajaran kat atok tu

PENAFIAN

Blog ini merupakan blog peribadi penulis untuk berkongsi apo2 yolah dengan mereka di luar sana. Blog ini tidak mewakili mana-mana parti politik, organisasi, NGO mahupun tempat penulis bekerja. Hasil penulisan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sendiri melainkan dinyatakan sumber diperolehi. Penulis tidak bertanggungjawab atas masalah yang kronik bagi sesiapa yang mengunjungi blog ini. Terima kasih