Selasa, 7 Jun 2011

Tutorial macam mana nak buat Fan Page " Find us in Facebook" ?


Assalamualaikum dan selamat pagi murid-murid,

Dua minggu lepas ada seorang pelajar tanya cikgu, macam mana nak buat Fan Page "Find us in Facebook" ?. Ala...yang macam blog Apo2 Yolah kat bawah ni. Kelebihan buat fan page ni, nanti orang yang like page kita tu, secara automatik entry akan keluar kat wall dia...nanti kawan-kawan dia tengok, diorang pun nak like blog kita...so macam rantaian makanan lah atau bahasa modennya MLM...erk...Fan Page ni ada kebaikannya...Keburukannya cikgu tak pernah dengar lagilah...so check it out!

Buat Fan Page camni

Haa...cara-caranya mudah saja ye pelajar-pelajar yang dikasihi sekalian. Sila ikuti langkah-langkah yang cikgu berikan seperti di bawah :-

1. Sila buka laman web facebook seperti biasa dan create page. Alasannya create page ni supaya orang yang like page kita tu infiniti. Takdo limit.
Klik kat create a page tu...


2. Langkah kedua, pelajar kena create page macam cikgu buat ni. Memandangkan cikgu ni artis, so cikgu akan create page under artis. Bleh? pastu klik terma dan syarat tu then tekan get start.
Aku kan artis...so kena under artis page...erk


3. Kemudian, dia akan keluar macam ni ya pelajar-pelajar. Boleh ikut tak so far? Sapa yang tido dalam kelas aku, aku baling pakai white board ni kang!





4. Then copy URL seperti cikgu higlight pakai kaler maker seperti di bawah. Bukan copu sume ye. Yang aku highlight tu je...maksudnya start dari "pages/........
Copy setakat line merah tu je


5. Pastu dalam windows yang sama tapi scroll bawah sikit, cari perkataan promote this page in your website, then klik add like box.
Cari no 5 tu


6.  Paste URL yang sekerat tadi seperti dalam box ni after .....facebook.com/
Paste yang kita copy tadi



7. Akhir sekali klik pada get code dan automatik menatang di bawah akan muncul. So, proses seperti biasa tempel code ini ke dalam blog macam biasa...---->add a gadget---->klik HTML/JavaScript--->paste code yang meleret tadi----->save----->SIAP!


Amik code ni dan paste kat blog macam biasa



Itu sajok yang sempat cikgu ajar pagi ini. Minggu depan kita belajar subjek lain pulak ya. Ok, boleh bersurai pelajar sekalian. Samat...lepas ni sila ikut cikgu ke klinik ya...kepala awak lebam kena white board tadi kan.  +_+

13 ulasan:

Park Min Rin berkata...

terima kasih yo cikgu di ateh pengajaran yang berguna ni... :D

Tanpa Nama berkata...

hahah kejam nye cikgu baling whiteboard dekat murid2.
btw nice entry :)

Unknown berkata...

Park Min Rin : Sesamo... =)

Unknown berkata...

chemay : Hihi...trimas =)

myezatul aQma berkata...

terima kasih cikgu.hari guru tahun depan saya bagi hadiah k...hahaha

Unknown berkata...

myezatul aQma : Apakah adiah itu. Cikgu nebes ni. hihi

Unknown berkata...

okeh tok..thanks..pasni senang ar org nak cari2 kan :)

Nasz berkata...

owh..macam tu rupanya. nak buat gak nanti.

MOHD NASER.com

Tanpa Nama berkata...

Thnx 4 da tuto. Akhirnya guwa berjaya jgak pasang gadget fan page.
:D

Unknown berkata...

thanx cikgu !!

sakuraadibah berkata...

waaa... cikgu gan skema lagi garang.
sy balik dulu yek cikgu

Tanpa Nama berkata...

hahaha..klako la cik ni...neway..TQ yer cikgu...sudah paham sekarang! :)

Unknown berkata...

bigung la cikgu huhuhuhuh

PENAFIAN

Blog ini merupakan blog peribadi penulis untuk berkongsi apo2 yolah dengan mereka di luar sana. Blog ini tidak mewakili mana-mana parti politik, organisasi, NGO mahupun tempat penulis bekerja. Hasil penulisan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sendiri melainkan dinyatakan sumber diperolehi. Penulis tidak bertanggungjawab atas masalah yang kronik bagi sesiapa yang mengunjungi blog ini. Terima kasih