Jumaat, 8 April 2011

Budak Sekolah Samseng

Pagi tadi, atok baco Kosmo. Pastu mato atok tertancap pado breaking news pasal gengster budak sekolah dan Guru retak hidung ditumbuk pelajar. Tibo-tibo hati atok jadi paneh. Berdonyut-donyut jantung ni macam nak keluar. Apasal budak sekolah sekarang makin teruk perangai? Kalau dulu kecoh pasal video kau beromen kat kelapa sawit pastu senyum-senyum depan kamera, sekarang ni pulak kau nak jadik samseng sekolah? Siap belasah cikgu bagai?

Hey come on lah......(errkk!), kau tu bakal memimpin negara satu hari nanti. Habih kalau dah macam ni perangai kau, kompem Malaysia jadi macam Libya satu hari nanti. Sayang....atok nak koba, hidup ni sementaro yo. Maso zaman remajo nilah kito nak tentukan hala tuju hidup kita. Pasal kes budak tumbuk cikgu tu, atok dapek tahu dio ponah kono buang sekolah. Tapi di kutip balik, then buek perangai lagik. Sah-sah tak do sapo yang nak amek kau bekojo kalau macam tu peel kau. Golap maso dopan.

So, harapkan mak apak kau suapkan mulut kau nasiklah sampai ke tuo. Silap-silap anak bini kau pun, mak apak kau yang suapkan. Kau janganlah nak jadi sampah masyarakat. Banyak bondo berpekdah laie kau boleh buek selain jadi samseng ni. Cubo buek aktiviti sihat macam main futsal ko kan, main bola cat ko, main kejar-kejar ko, main batu seremban ko kan...Ish, atok kalau jumpo anak murid macam ni, time tu jugak atok kasi pelempang maut. Takdo istilah pelempang siam lagi dah, terus pelempang maut je aku kasi.

Kang aku tempeleng kang, mak apak lak nak saman-saman aku bagai. Ini lagi satu masalah. Kalau jaman atok dulu, apak atok siap hadiahkan rotan 2 hasta kat cikgu. Kalau degil, rotan!. Green light laie. Sobab rotan tulah tulah atok jadik orang sekarang. Atok tahu, atok mentah.  Tak do famili laie. Mungkin korang ingat atok tak paham bagi yang ado anak remajo ni. Tapi jangan ingat sementah-mentah atok, atok tak bulih bagi nasihat. Dun judge book by it cover. Hamek! keluo bahasa Landen aku kejap.

Ha....kesimpulannya, kalau den  ado nampak cucu-cucu den dalam ni buek taik jadi samseng sekolah, siaplah kau! Satu sekolah aku kejar kau pakai cangkul. Yang mak apak dah ado anak tu, tak payahlah nak saman-saman bagai. Kau saman sekarang, esok luso anak kau sendiri saman kau! Yang cikgu pun kena bersabar mendidik anak-anak. Jangan jadi cikgu sobab gaji lumayan. Niat kono boto dulu. Masyarakat pun samo. Mano nampak tak boto tu, cepat tegur. So, semuo pihak kono berganding bahu untuk jaga elok-elok warisan kita ni. Warisan ini nantilah yang akan menentukan hala tuju negaro kito 20 tahun akan datang.


Apa kau dapat, kau buat macam tu??? tudung masing-masing labuh. Bod*h!

Kau tunggu apo? Pelempang maut aku ke? Ha...cepat beratur amik nombor giliran!

Dah gaya diserang penyakit Parkinson aku tengok! Haish.....budak-budak sekarang
Atok tak sanggup nak upload laie. Tu tak termasuk yang beromen lagi. Yang buang anak. Yang hisap rokok. Yang ponteng sekolah. Atok dulu pun nakal jugak. Bukannya tak nakal. Banyak kali bontot ni kena sosah kat cikgu sobab tak pakai baju melayu hari jumaat, rambut panjang, tak pakai tali leher, keluar p tandas tak pakai pas keluar. Tapi yang bab-bab terajang cikgu ni, atok memang tak pueh ati boto. Cikgu tu kojo eh mulia. Macam mak apak kito jugak pangkat eh tu. Bedoso buek cikgu camtu. Tak baik. Insaflah pado sesapo yang berkonaan...

Sekian

21 ulasan:

zazaw berkata...

napak nyaa atk sedang marah sungguh

faiz berkata...

ado gak baco psl cikgu kena tumbuk ni...den pon tak puieh hati ngan bdk zaman sekarang...raso nak bagi flying kick laju2 yo..

ehda berkata...

aduhai mkin truk dak2 skg. ingt kn sy nih dh kira truk time sek dlu tp de lag truk...ish2.

ase tkut la plak nk jd ckgu t, lau tgur pe yg slah t kang kna blasah hukhuk. lau denda lebey2 t kang mak bpak sman..susah la jd ckgu skg.

cacing berkata...

ini lah akibatnya kalo ibu bapa sendiri tak pantau kegiatan anak2.. rasa sedih sgt tgk budak2 sekarang.. sian kat parent dorg.. nnti tua kompem akan jadi tukang sapu kat utm ni... haih... tapi kekadang, ada gak budak2 buas ni yang berjaya suatu masa nnti...

Novelgurl berkata...

Perghh! panas betul ! sobab nie la den tak nak jd cikgu ha...erk !
Bdk2 skrng mnja sngt *mcm sy
akibtnya tu la jdnya*bkn sy=.=
Lain kali nk ajr ank trjng je !!
Bagi kasar2 x de mknnye lembut2 nie sbb barat dh mari ~

=.="

sky berkata...

d0rg 2 t0k da trlebey tg0k cite utromen..2 pasai jd g2..d0rg igt d0rg 2 baik 2 pasai suk0 ati j0 nk belas0h org..>_<

Wafiy Suzly berkata...

terbaru, tumbuk hidung cikgu smpai patah, nayo

chii berkata...

akhlak budak2 skolah zaman skrg makin teruk..kerajaan kena kaji kenapa jd perkara spt ni..dorang makin lama semakin menjadi2...tu baru dok pukul sampai patah hidung..lum lg yg bawa geng ke kelas..pukul cikgu..

cabaran jd cikgu skrg ni mmg besar..ni kes cikgu kena belasah..kita salah kan pelajar..

mcm last week punya kes..cikgu belasah pelajar...kita salah kan cikgu..

tp pada chii...chii akan salahkan ibu bapa itu sendiri..tp bukan 100% la

KUREKURE COMEL berkata...

tok....garangnya....pestaim ni..



mmg tok...zaman mina kecik2 dulu takde mcm ni pun...lg garang cikgu kan....


mak apak kena amik berat...tgk kelakuan anak sepatutnya...


yg cikgu pulak...kono la tunjuk contoh baik...kan atok...

hana berkata...

budak sekarang mmg menakutkan..
rasa malu dh hilang nth ke mana...
salah ibu bapa jugak yg cikit2 nak saman sampai cikgu xde kuasa tuk memberi pengajaran kt pelaja..
tp ngn cikgu sekarang pun hampeh juga..
nth la..x leh nak menuding jari ke sebelah pihak je..
sume kene main peranan..
=D

Suhami Ahmad berkata...

zazaw : Bukan marah, nasihat...

Suhami Ahmad berkata...

faiz : Boto tu faiz. Makin melampau2 budak sekolah sekarang

Suhami Ahmad berkata...

ehda : Mutut...mak apak sekarang yo yang libih-libih

Suhami Ahmad berkata...

cacing : Kadang2 ado yang nakal, tapi berjaya di penghujungnya. Tapi la ni yang tendang2 cikgu, x tahulah cmno

Suhami Ahmad berkata...

Novelgurl : Kono ikut situasi. Patutnya didik garang maso umur 7-12 tahun tu.

Suhami Ahmad berkata...

sky : Atok dulu pun kaki cito atomen, takdop pun nak kasik tendangan maut kat cikgu

Suhami Ahmad berkata...

Wafiy Suzly : itulah, sedih cikgu baco paper tu

Suhami Ahmad berkata...

chii : Chii raso, pemakanan jadi faktor penyumbang tak?

Suhami Ahmad berkata...

KUREKURE COMEL : Atok bab2 cenggini musti nak garang. Haah, Mina tul tu.Sumo pihak kono berganding bahu. (bukan duduk dalam barisan ganding2 bahu tu), tapi bekojo samo

Suhami Ahmad berkata...

hana : Atok amat setuju dengan hana. Sumo pihak kono mainkan peranan. Anak sekarang ni lah yang bawak hala tuju negara kito kelak.

chii berkata...

pemakanan? maksud atok duit sumber makanan tu ke??? hrm...boleh jadi

PENAFIAN

Blog ini merupakan blog peribadi penulis untuk berkongsi apo2 yolah dengan mereka di luar sana. Blog ini tidak mewakili mana-mana parti politik, organisasi, NGO mahupun tempat penulis bekerja. Hasil penulisan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sendiri melainkan dinyatakan sumber diperolehi. Penulis tidak bertanggungjawab atas masalah yang kronik bagi sesiapa yang mengunjungi blog ini. Terima kasih