Selasa, 8 Mac 2011

Solat atau Sembahyang?

Abang Joe
Assalammualaikum adik-adik. Apa khabar? Sihat? Lama kita tak berjumpa kan. Takpalah, kali ni turn Abang Joe pulak. Tanpa membazirkan masa, Abang Joe nak berkongsi dengan adik-adik tentang email yang Abang Joe terima dari Hajar KK pada 16.8.2010 yang lalu. Tajuk yang abang ingin kongsikan kali ini ialah perbezaan antara Solat dan Sembahyang




WALLAHU'ALAM...
sama-sama kita perbetulkan yang salah kepada yang benar ...




Hampir kebanyakan umat Islam hari ini tidak terlepas daripada menggunakan istilah "Sembahyang" yang merujuk kepada "Solat." Tetapi pada hakikatnya, istilah "Sembahyang" mempunyai maksud atau pengertian yang terdapat unsur "Syirik." 

Professor Hasbi As Siddiqi di dalam salah satu bukunya, membahas perkataan "Sembahyang." Katanya; "Sembahyang di ambil daripada perkataan "Sembah" dan "Hyang" yang merujuk kepada nama dewa - dewa yang disembah oleh penganut Agama Hindu dahulu kala. "Sembahyang" juga diertikan sebagai "menyembah berhala yang bernama Hyang." 

Dua pakar Bahasa Indonesia, yang salah seorangnya pernah datang ke Malaysia, mengajar di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), iaitu Dr Daniel juga telah mengesahkan bahawa istilah "Sembahyang" merujuk kepada "menyembah dewa yang bernama Hyang." 

Orang Buddha pergi ke Tokong, Orang Hindu pergi ke Kuil dan Orang Kristian pergi ke Gereja menggunakan istilah "Sembahyang," terserahlah kepada mereka, kerana memang terdapat unsur "Syirik" dalam ibadah mereka. Tetapi Umat Islam, Tidak sesuai sekiranya, "Solat" juga diistilahkan sebagai "Sembahyang", yang mana pada asalnya kata sembahyang itu merujuk kepada "menyembah dewa bernama Hyang." 

Kalau boleh ubahlah ayat seperti seorang ibu mengarahkan anaknya bangun untuk menunaikan Solat Subuh. "nak, bangun!. pergi "Sembahyang Subuh," kepada "nak, bangun!. Pergi "Solat Subuh." Solat lebih tepat istilahnya 

Mungkin sebahagian daripada kita, akan menganggap bahawa hal ini hanyalah hal yang remeh dan tidak begitu penting. Tetapi bagi mereka yang mempunyai kesedaran Agama dan memetingkan kualiti ibadah, akan sentiasa berhati-hati dan mengambil perhatian akan hal seperti ini. 

SEBARKAN . . . Semoga Allah merahmati usaha kita. Amin! Y
ang baik itu datang dari Allah, yang buruk tu datang dari Abang Joe sendiri. Sama-sama kita berkongsi ilmu k.
 

14 ulasan:

Cik Rimau berkata...

hurmm.. dulu rimau pon prnah gak trdengar psl nie.. antre solat dgn smbhyang.. mungkin dah dibiasekan dr kecik kot.. tu psl ramai gune perkataan smbhyg.. cik rimau sblom ni pon same gak.. tp bile dah tau, gune perkataan solat..

faiz berkata...

btol tu..ade dgr ari tu...sekarang ni tgh cuba membiasakan sebut solat..

CahayaCintaIlahi berkata...

atok .. CCI pun da taw pasal benda ni lame da.. so kalau kte yg tahu pasal ni smpi2knlh kat org sekeliling ;)

KUREKURE COMEL berkata...

tq tok..nsib baik mina suka guna istilah solat...


mcm2 kan..tp semua tu terpulang pd niat masing2 kan tok..huhuhu...

AngahSayang2314 berkata...

angah ada gak dengar better sebut solat...apa pun info yg patut di sebarkan...

teacher bonda berkata...

sibbaik Tb mmg guna perkataan solat.dgn anak pn Tb biasakanguna solat..

Nur Liyana berkata...

yana guna solat!!!!
hehe
jemput ke blog yana yer!!!

Unknown berkata...

Cik Rimau : Samo ngan atok. So kita tukar k

Unknown berkata...

faiz : Jom kita biasokan =)

Unknown berkata...

CahayaCintaIlahi : Kalau CCI nak copy n paste entry ni pun ok. Sebar2 kan ek

Unknown berkata...

KUREKURE COMEL : Betul3x..niat tu paling penting

Unknown berkata...

AngahSayang2314 : Silalah ngah. Sebar2 kan =)

Unknown berkata...

teacher bonda : Wah, Darwisy comel pun dah belajar solat ek...bagus...hehe

Unknown berkata...

Nur Liyana : Baguslah Nur Liyana. kekalkan k
=)

PENAFIAN

Blog ini merupakan blog peribadi penulis untuk berkongsi apo2 yolah dengan mereka di luar sana. Blog ini tidak mewakili mana-mana parti politik, organisasi, NGO mahupun tempat penulis bekerja. Hasil penulisan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sendiri melainkan dinyatakan sumber diperolehi. Penulis tidak bertanggungjawab atas masalah yang kronik bagi sesiapa yang mengunjungi blog ini. Terima kasih