Selasa, 22 Mac 2011

Sebelum dan Selepas Akhil Baligh

1. Perubahan Fizikal
Sebelum remaja
Naim : Alahai, umur dah 12 tahun tapi cinonetnye badan kau ni Ajiq.
Ajiq : Badan je cinonet, lain tak.

Selepas remaja
Naim : Humang ai. Tingginya. Kau pakai kasut tumit tinggi ke hapa nih?
Ajiq : Taklah. Guna syampoo je....



2. Perubahan Minat
Sebelum remaja
Naimah : Petang ni datang umah aku tau. Kita buat aktiviti panjat pokok jambu.
Halimah : Set!! Ajak Sutun sekalik.

Selepas remaja
Naimah : Petang ni datang umah aku tau. Kita buat aktiviti menenun songket
Halimah : Wajib. Bukan setakat songket, kain batik mak kau pun kita boleh tenun.



3. Perubahan Emosi
Sebelum remaja
Qasidah : Eh, kawan-kawan ejek kulit muka kau itam macam bontot kuali.
Jalandah : Best pe bontot kuali. Kau ado??

Selepas remaja
Qasidah : Eh, kawan-kawan kita kata, muka kau iras-iras ada artis tu.
Jalandah : Well, baru tahu ke? Rozita Cha Wan kan?
Qasidah : Taklah. Rosmah Mat Arish!
Jalandah : Gampang! Sebulan aku tak mau tegur kau!



4. Aktiviti Sosial
Sebelum remaja
Kudin : Petang ni jumpa kat padang pukul 5!
Kulup : Aik, tak serik-serik kena bantai 3-0 ke semalam?

Selepas remaja
Kudin : Petang ni jumpa kat padang pukul 5!
Kulup : Tak leh la wei. Aku tak leh kua umah. Kena jadi bidan. Kucing aku tengah sarat tu.



5. Kecenderungan mengenali jantina berlawanan.
Selepas remaja
Mira : Wei Sutun! Kau main jauh-jauh. Ini team wonder girls. Khas untuk wanita tulen sajok.
Sutun : Aku pun wanita pa!

Selepas remaja
Mira : Sutun Sutun.....Petang ni free tak?
Sutun : Nak ajak aku beromen kat taman bunga la tu....


*Nota : Beromen di sini bermaksud berdating.

12 ulasan:

faiz berkata...

minat kite berubah bila dah besar kan..

zaidatul salwa berkata...

haha.mse kecik mmg la len.

wanacesh berkata...

haha,,kelakar la atok,,tpi kan pasal minat tu,,x datang2 pon nk tenun atu menjahit,,mngkin memasak kot,,sbb lapa,,mak x mau masak lagi,kna mssk sndiri wpun x sdp,,sbb dh bsr huhu

chii berkata...

seronok bila ingt blk zaman keck2 :)

MY SouL My HeArt berkata...

hehe..memang berbeza.. kecik dan dewasa

amry berkata...

kah kah kah..lawok lawok....no 5 tu paling selamber...wakakaka...
dulu romen dating.sebelum baligh.dah baigh romen tu....romen aaa....nak gelak lagi.waaaaakakakaka...hehehe...otak koning sungguh aih!!huhu

Suhami Ahmad berkata...

faiz : teringat dulu, cikgu tanyo cito2 apo...Polis, Askar, Doktor antara yang popular...

Suhami Ahmad berkata...

zaidatul salwa : Kecik lain, dah besar lain ^_^

Suhami Ahmad berkata...

wanacesh : Atok tak minat masak, atok minat makan je...bleh? hihi

Suhami Ahmad berkata...

chii : Atok pun rindu bangat!

Suhami Ahmad berkata...

MY SouL My HeArt : Mesti MY SouL My HeArt pun nakal kan... =P

Suhami Ahmad berkata...

amry : Amboih2 amry....suka...

PENAFIAN

Blog ini merupakan blog peribadi penulis untuk berkongsi apo2 yolah dengan mereka di luar sana. Blog ini tidak mewakili mana-mana parti politik, organisasi, NGO mahupun tempat penulis bekerja. Hasil penulisan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sendiri melainkan dinyatakan sumber diperolehi. Penulis tidak bertanggungjawab atas masalah yang kronik bagi sesiapa yang mengunjungi blog ini. Terima kasih