Sabtu, 12 Februari 2011

Fakta Menarik

1. Landak dewasa mempunyai anggaran 30,000 batang duri pada badannya yang tumbuh silih berganti setiap tahun. Atok rindu nak gunakan duri landak buat mengaji.





2. Seorang tukang masak Afrika-Amerika di Albany, New York dipercayai telah mencipta kerepek ubi kentang sekitar tahun 1865. Malangnya tiada siapa tahu namanya. Kerepek ubi pedas pernah menjadi makanan kegemaran atok.


3. Rasa sebiji epal, bawang dan ubi kentang sebenarnya hampir serupa. Perbezaan rasa disebabkan oleh bau buah. Buktinya, cuba picit hidung anda dan gigit sedikit daripada setiap buah tersebut. Rasanya pasti manis. Tapi kenapa atok gigit bawang rasa pedas?




4.Sekalipun pembinaan gereja besar Notre Dome di Strasbourg, Perancis bermula pada 1015 namun puncak menaranya hanya siap pada tahun 1439.




5. Sekalipun sering dikaitkan dengan Scotland, sebenarnya bagpipes adalah alat muzik purba yang diperkenalkan oleh bangsa Roman.Namun batang paip bukanlah sejenis alat muzik.

8 ulasan:

KUREKURE COMEL berkata...

tok...bawang pedas ke?hahaha...
lwk la atok ni...

tp psl duri landak tu...sme la...
cuke wat koleksi time ngaji dulu...
huhuhu...

blog-tips-kurus berkata...

makruh makan bawang mentah...

lamenye nak nyiapkan puncak menara. kes projek sakit ni!

Al berkata...

x penah wat eksperimen rase bawang, epal ngn ubi kentang tu

Unknown berkata...

KUREKURE COMEL : Haah. Pedas. Atok penah makan. Sekarang susah nak jumpo duri landak tu kan

Unknown berkata...

blog-tips-kurus : Hihi....klu achar?
mungkinlah. agak eh bajet tak cukup tak

Unknown berkata...

Al : Apo kato Al cubo sekang. huhu

Salfiza berkata...

atok,sy xsuka bawang!
sy dapat bezakan bawang dan epal dgn jayanya..haha

Unknown berkata...

Salfiza : Huhu...kentang?

PENAFIAN

Blog ini merupakan blog peribadi penulis untuk berkongsi apo2 yolah dengan mereka di luar sana. Blog ini tidak mewakili mana-mana parti politik, organisasi, NGO mahupun tempat penulis bekerja. Hasil penulisan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sendiri melainkan dinyatakan sumber diperolehi. Penulis tidak bertanggungjawab atas masalah yang kronik bagi sesiapa yang mengunjungi blog ini. Terima kasih