Selasa, 11 Januari 2011

Tips SEO - 3 cara meningkatkan Page View dan klik pada link.


Selamat pagi murid-murid. Sila duduk.

Baiklah, kali ini Cikgu Nasir nak ajar 3 cara yang boleh meningkatkan klik pada link  sekaligus akan meningkatkan SEO dalam sesebuah blog. Murid-murid kena tahu bahawa lagi tinggi SEO blog, lagi tinggi peluang blog kita berada dalam senarai carian enjin. Itu amat penting.
 
Mengubah Meta tag, menggunakan keyword, menggunakan template yang mesra SEO dan mengharapkan BacklinkPage Rank tinggi adalah dari beberapa teknik dan cara untuk kita mengejar SEO. Teknik dan cara yang kita gunakan itu sebenarnya hanyalah ikhtiar kita untuk cuba mendapat kedudukan terbaik dalam search engine.

Perkara yang paling utama sekali jika anda seseorang yang mengejar SEO adalah Linking. Lingking sebenarnya adalah segala-galanya dalam SEO. Ini kerana untuk tersenarai di search engine, sesuatu title atau keyword memerlukan jumlah klik yang sangat tinggi. Semakin tinggi link itu di klik, semakin mudahlah untuk title atau keyword link tersebut terindeks atau tersenarai pada kedudukan yang teratas dalam result carian bagi sesuatu keyword.


Cara yang paling mudah sekali untuk kita meningkatkan Page View dan klik pada link adalah seperti:

1. Membuat sambungan link pada post yang berkaitan. Macam link yang cikgu buat sekarang ni. Kita boleh menggunakan perkataan ataupun ayat pada tulisan yang akan di publish ke entri atau post yang sebelumnya.Cara ini sangat berkesan untuk meningkatkan Page View.

2. Memasang Read More pada post. Ha, secara automatik page view akan naik sebab page yang baru akan diloading semula. Selain itu, kelebihan memasang readmore ini boleh meringankan lagi sesebuah blog. Hihi, sebelum ni Apo2 Yolah tak pasang readmore kan. So, mulai harini cikgu dah advice si Suhami suruh pasang readmore pada setiap entry yang panjang/banyak gambar.

3. Dengan memasang Blog Archive, Recent Posts, Related Posts, Popular Posts dan Recent Comments, ianya juga dapat meningkatkan lagi klik pada link dan juga Page View dengan lebih berkesan. 
Tak perlu nak pasang widget yang mengarut-mengarut lain seperti bling-bling tu, ada cartoon say welcome tu, dan lain-lain yang boleh melembabkan blog.

Ok, amacam? Paham tak apa yang cikgu ajar hari ini. Kalau tak paham sila rebus buku teks dan minum airnya. Untuk tips dan lain-lain lagi, sila buat bacaan lanjut di blog "maribinablog". Sekian, terima kasih.


 
Sumber : Mari Bina Blog

10 ulasan:

AngahSayang2314 berkata...

macam2 atok nie....

Unknown berkata...

AngahSayang2314 : Angah, atok pun dalam peringkat belajar lagi. Thanks to our genius teacher, Cikgu Nasir
^_^

Mohd Firdaus berkata...

nice info..

2ury berkata...

Baguih boto inpo nih... tapi, ado yg tak paham la... Klau dapek la ditunjukkan video baru lah torang lagi bersuluh.. ha...

Unknown berkata...

oo00..tambah lg info..time kacih atok..

rafina mimi abdullah berkata...

time kasih yo atok..belog den x do read more lagi tu..den x tau nak buek mcm mano..atok ajor la.. :)

Unknown berkata...

Mohd Firdaus : Mokasih ^_^

Unknown berkata...

2ury : Aiyo 2ury, atok tak ghoti ha nak moncol live dalam bontuk bidio...ni pun atok share dari maribinablog tu

Unknown berkata...

F@QIHFIQH : Samo-samo F@QIHFIQH

Unknown berkata...

Rafina Mimi Zairul Murni : Masa kita nak post entry tu, kan ada simbol macam pecahan tu kan. Klik situ, dah pecahan akan berlaku kepada 2 enrty
^_^

PENAFIAN

Blog ini merupakan blog peribadi penulis untuk berkongsi apo2 yolah dengan mereka di luar sana. Blog ini tidak mewakili mana-mana parti politik, organisasi, NGO mahupun tempat penulis bekerja. Hasil penulisan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sendiri melainkan dinyatakan sumber diperolehi. Penulis tidak bertanggungjawab atas masalah yang kronik bagi sesiapa yang mengunjungi blog ini. Terima kasih