Khamis, 28 Oktober 2010

ChurpChurp



Emak : Jang oOOoooOoo jang. Kobau dah kasi makan lum?
Suhami : Alah omak ni. Sabar kojap mak. Ese tongah pikir idea nak joint contest ChurpChurp ni.
Emak : Apo bondo eh ChurpChurp tu? Jenama kicap terbaru di pasaran ke?
Suhami : Huish, omak ni. Kocik ati owner ChurpChurp tu omak cakap macam tu. Well, ChurpChurp ialah sebuah medium pengiklanan di Twitter di mana omak akan dibayar untuk setiap tweet bagi kempen yang telah diberikan kepada omak.
Emak : Errr....omak setio dengan nuffnang yo. Tak nak lah khianat nuffnang.
Suhami : Omak kena tahu bahawa ChurpChurp ni adalah di bawah satu syarikat atau pengurusan yang sama dengan Nuffnang. Kiranya adik-beradik kandung lah.  Jadi omak  tak perlu takut la samada benda ni scam
Emak : Macam mano pulak omak nak join benda ni?
Suhami : Omak cuma pergi ke website ChurpChurp dan sign up sebagai Twitterer. Omak ado twitter kan?
Emak : Dah sign up, what’s next?....pergh speaking english kejap aku.
Suhami : Tunggu sehingga ChurpChurp bagi kempen yang bersesuaian dengan omak. Ambil maso sikit jadi kono sabar la. Hehe
Emak : Macam mana earning dikira? Amboih aku....nampak sangat mato duitan.
Suhami : Earning untuk setiap kempen yang omak tweet akan dikira berdasarkan bilangan followers Twitter omak. Lagi ramai followers Twitter, lebih banyak earning omak. Alah, ese percayo omak mesti banyak follower kan? Omak kan bekas ratu kobau kebaya.  Selain tu, omak bukan sajo boleh jana pendapatan sampingan dengan ChurpChurp, tapi juga boleh mengumpul kawan-kawan serata dunia. Canggih tak canggih?
Emak : Wahhhh.....(mata besar dan bersinar-sinar)
Suhami : Tapi kan mak, ese tak ado idea nak joint contest ChurpChurp tu lagi. Kering idea ese ni. Omak ado idea tak? Ala, macam mano nak memupuk minat orang ramai joint ChurpChurp ni?
Emak : Apo kato, kalau kau cadangkan kat ChurpChurp tu, buat rancangan realiti pertama dalam dunia blog.  Buat tapisan bagi 30 peserta akhir terbaik contohnya.  Setiap minggu buat pertandingan menulis entry. Tak kisahlah entry apo. Yang penting kena asli. Setakat kau copy paste dari blog lain/paper tu, tak payahlah. Untuk mengelakkan copy paste, buatlah entry mengikut tema yang diberikan oleh ChurpChurp. Dalam masa yang sama, orang ramai boleh mengundi secara online. Siapa markah undian paling tinggi minggu itu, dia dapatlah award dari ChurpChurp. Itu salah satu perkaro yang boleh menarik minat blogger juga tu.  Lagi ramai yang nak joint. So, bagi blogger yang markah terendah minggu itu, terpaksa disingkirkan.  Orang akan sentiasa mengikuti rancangan realiti blog itu dari masa ke masa.
"Waaaa...macam mana aku boleh tersingkir minggu ni..."

Suhami : Wah.......(mata bulat besar dan bersinar-sinar)
Emak : Selain itu, kau cakap kat ChurpChurp tu supaya cuba buat macam malam anugerah. Ala, yang macam artis-artis buat tu. Kita buatlah malam anugerah untuk ahli ChurpChurp sahaja. Kategori boleh difikirkan oleh pihak ChurpChurp sendiri. All about blogger.  Macam anugerah blog paling kababooom, blog paling happening, blog paling lawak, blog paling kreatif, blog paling sempoi, blog paling berinformasi, blog paling ramai follower, blog paling hot, blog kesukaan ramai, blog paling comel dan macam-macam lagi. Masa malam anugerah tu nanti, mungkin semua blogger akan berkumpul di satu tempat. Jemputlah seorang dua artis atau pelawak bagi memeriahkan lagi majlis. Mesti best. Amacam?
"Aku nak ucap terima kasih pada atok tiri belah mak angkat aku kerana menyokong aku selama ini"

Suhami : Wah......(mata bulat besar dan bersinar-sinar)
Emak : Kalau nak lagi gempak, ajaklah ChurpChurp buat rombongan bercuti sekitar Malaysia khas untuk ahli-ahlinya sahaja. Tak perlu luar negara. Negara kita pun ramai yang nak datang, buat apa kita nak pergi dunia luar. Pergilah tempat-tempat yang menarik dan lakukan aktiviti yang berfaedah. Macam daki gunung everest kinabalu ke, snorkling ke, bermalam di homestay ke. Bagus juga kan? Selain dapat merapatkan ukhwah, kita juga boleh menenangkan fikiran dan lupakan tekanan seketika.  Kalau nak lagi hebat, lepas ni cuba buat pertandingan memancing, pertandingan mewarna macam-macam dan lain-lain lagi.  Perbanyakkan pertandingan secara maya atau realiti.
"Yahooo! kita akan panjat gunung niah kinabalu!!!!"

Suhami  : Wah......(mata bulat besar dan bersinar-sinar)

Emak : Kau ni mata bulat besar dan bersinar-sinar......bagi idea tak nak. Kalau dapat rm100 hinggit tu, aku yang punya.  Baik aku daftar ChurpChurp KAT SINI sekarang.
Suhami : Ala mak ni. ChurpChurp lah mata bulat besar dan bersinar-sinar.

6 ulasan:

AngahSayang2314 berkata...

jang...ooo jang..hehehe

nur berkata...

iyo omak..

very creative!!
ALL IN ONE

Unknown berkata...

Angah n Nur : Kih kih kih.....mokasih....moh ramai2 kito cubo luck

Myvitrd berkata...

sangat kreatif kamu.. good luck

Mrs. Q! berkata...

buleh menang ni jang
gudlux yo!

Unknown berkata...

Tn Punya n kie-Yu : Mokasih yo...doa an la

PENAFIAN

Blog ini merupakan blog peribadi penulis untuk berkongsi apo2 yolah dengan mereka di luar sana. Blog ini tidak mewakili mana-mana parti politik, organisasi, NGO mahupun tempat penulis bekerja. Hasil penulisan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sendiri melainkan dinyatakan sumber diperolehi. Penulis tidak bertanggungjawab atas masalah yang kronik bagi sesiapa yang mengunjungi blog ini. Terima kasih