Khamis, 22 Julai 2010

Rachel Corrie

Yo! Wassup babeh. Assalammualaikum sumer. Hari ni giliran abang Joe punya site pulak. Tok Wan n Atok p main jauh-jauh. Syohhh-syohhh! (derhaka punya cucu)
Sebelum abang Joe nak petik tajuk email yang singgah kat akaun abang Joe hari ni, abang Joe nak imbas topik kita minggu lepas sikit iaitu "shaken baby syndrome".
Sindrom bayi terguncang (SBS) adalah bentuk gangguan anak yang terjadi ketika seorang pelaku kekerasan getar bayi atau anak kecil, membuat gerak pukulan cemeti-jenis yang menyebabkan kecederaan percepatan-perlambatan. Cedera itu dijangka mempengaruhi antara 1,200 dan 1,600 anak setiap tahun di Amerika Syarikat untuk itu tidak ada bukti luaran daripada trauma
Paham tak? ok2, kalau tak paham tengok entry terdahulu.


Ok, kali ini abang x mau cite pasal SBS. Harini abang Joe nak citer pasal kapal Rachel Corrie.  Pernah dengar pasal kapal Rachel Corrie yang kena tahan kat Israel kerana menghantar bantuan ke Gaza sikit masa dulu?




Ni lah kapal Rachel Corrie



 Ini cerita asal usul nama kapal berkenan....Perjuangan Sedunia untuk Palestin.  Pada 30 Mac 2010, sebuah kapal seberat 1800-tan telah dibeli melalui lelongan di Dundalk, Ireland dgn harga 70,000 pound sterling oleh Gerakan Pembebasan Gaza (Free Gaza Movement).  Ianya telah diperbaiki dan diperlengkapkan untuk pelayaran ke Gaza. Kapal itu dinamakan Rachel Corrie.











Siapakah Rachel Corrie?







Rachel Aliene Corrie


 (April 1979 - March 16, 2003) adalah seorang warga Amerika dan ahli International Solidarity Movement (ISM).












Dia telah
dibunuh dengan kejam oleh Tentera Yahudi Laknatullah ketika percubaan menghalang jentolak Zionis meruntuhkan rumah saudara kita penduduk Palestin yg bernama Samir Nasrallah di Semenanjung Gaza.







Ini antara gambar yang dilampirkan dalam akaun email abang Joe, namun abang percaya ini kes selain Rachel Corrie tapi cara mati yang sama seperti Rachel




Pihak Yahudi yang terkenal dengan sifat yg keji telah menafikannya tetapi bukti dan saksi telah berjaya menunjukkan memang dia telah dilanggar dan dengan sengaja.














Sebelum dilanggar














Selepas dilanggar






Menurut akhbar, Corrie dan rakan-rakan beliau bertindak menjadi Perisai Manusia. Beliau yang mengambil cuti setahun dari pengajiannya di Evergreen State College telah ke Palestin untuk menyertai Intifada ke 2.




Astaghfirullah!




Beliau telah meninggal dunia akibat cedera parah akibat tekanan melampau pada dada yg menyebabkan tulang rusuk, tulang belakang, skapula dan dorsal spinal column, paru2 kanan koyak dengan pendarahan teruk di kaviti pleural.




Kesian. Bendera yang membaluti mayat tu adalah sekongkol besar Israel





Rachel parah dan mati tidak lama kemudian. Semoga Allah menerima amal kebaikannya






Dia dilanggar oleh Bulldozer Yahudi sebanyak 2 kali, ya 2 kali dan Yahudi masih mengatakan ianya kemalangan.  Rachel Corrie mati. Namun masih hidup dalam diri pejuang keamanan bagi segelintir manusia yang masih ada lagi sifat itu.
Oleh itu, abang Joe tak nak hasut ke apa, tapi kalau nak beli produk Israel tu, fikirlah dua kali. Itu saja cara kita bersama2 turut berjuang.  Orang bukan islam boleh pertahankan saudara islam kita di Palestin sana, tapi kita??
Salam perjuangan!

2 ulasan:

MR berkata...

ni makcik rehan dah mai dah ni.... lawak dan berinformasi belog kamu ni dik! ok, dah masukkan blog ni dlm list belog rileks2 makcik dah...

Unknown berkata...

ye ye......cayalah makcik rehan....mekacih..hehe

PENAFIAN

Blog ini merupakan blog peribadi penulis untuk berkongsi apo2 yolah dengan mereka di luar sana. Blog ini tidak mewakili mana-mana parti politik, organisasi, NGO mahupun tempat penulis bekerja. Hasil penulisan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sendiri melainkan dinyatakan sumber diperolehi. Penulis tidak bertanggungjawab atas masalah yang kronik bagi sesiapa yang mengunjungi blog ini. Terima kasih