Sabtu, 26 Jun 2010

Julia Robot bersama Tok Wan

Ha, cucu cucu den sekalian. Apo koba? Ni ado segmen baru yang Tok Wan nak perkonankan. Mulai hari ni , minggu ni TokWan akan handle sesi soal jawab besamo Tok Wan. So, sesapo cucu yang ado masalah luar dalam tu, meh lah cito an kek atok. Mano tahu, atok leh tolong bagi nasihat.
Baiklah, minggu ni Tok Wan terimo satu surat dari cucu. Namo eh Julia Robot. Soalan yang mengusutkan an pikiran dio selamo ini adolah seperti berikut (macam soalan BM lak)
Soalan : Tok Wan, saya ada masalah sket. Macam ni, saya ada seorang pakwe. Pakwe saya tu sayang sangat kat saya. Kami selalu berkongsi masalah bersama-sama. Walaupun dia tua 10 tahun dari saya (saya umur 16 tahun), tapi kami berdua serasi. Masalahnya sekarang, baru-baru ni dia layan saya macam acuh tak acuh saja. Saya rasa tertekan. Tahun depan nak SPM. Apa yang saya perlu buat Tok Wan? saya sayang sangat kat dia.
Ha, itu dio soalan maut dari cucu Julia yo. Baiklah, jawapan dari Tok Wan adalah.....
Woiii Julia Robot!, ekau ni den nak koba
 an bangang ko marah. Kang den koba an ko dungu, kau tak nak masuk blog Tok Wan lagi. Macam ni la syg oiii. Tok maso mudo2 dulu pun ponah hadapi situasi yang lebih kurang sama dengan Julia. Bezo nya cuma zaman tok dulu takdo SPM, xdo buku muko a.k.a pesbook, xdo internet ni do. Zaman tok dating-dating dulu pakai surat yo. Lotak an bawah tempurung. Peh tu datuk ko baco lah. Dah baco balas. Ala, macam pantun tu. Pecah kaca pecah gelas, sudah baca harap balas. Tak Gitu??
 Baiklah berbalik kepada persoalan  yang membelengu jiwa nurani Julia tu, Tok Wan nak bagi nasihat, LUPOKAN lah jantan tu. Bukannya apo, Julia ni masih mudo. Bergotah laie orang cakap. Tumpukanlah pada pelajaran tu dulu. Cinta monyet ni tak kan bawak ke mana. Sedap kejap je pastu nanti merana seumur hidup. 
Tok dulu bercinto pun maso kek U. (wah.....Tok educated punyo org yo)...Itupun datuk ko mulokan dulu. Camnilah Julia, bab2 suko tak suko ni tangguhkan dulu. Julia tumpukan dulu kek pelajaran. Esok dah kayo rayo, banyak anak ikan sombah sujud kek Julia. Tapi jangan la pi pilih yang suko kikis harta. Carilah yang beriman. Baiklah, itu yo pandangan tok
Bagi sesapo yang ado masalah, tulih la kat shoutbox Tok Wan ni ha. Minggu dopan insyaAllah Tok Wan cubo jawab.

Tiada ulasan: