Jumaat, 15 Februari 2013

Kenangan Mengaji

Sebolum atok poie lobih lanjut, cer Ecah tengok bidio nih dolu....



 Agak-agak ko, comel tak? Bapo kali Ecah tergolak nonton bidio nih?....Haa gitoo kan. Suwit sangat. Bapa yang garang tapi bertanggungjawab. Askar ke hape bapaknya nih.

Tetibo atok teringat kisah maso kocik-kocik dulu. Kalau zaman awal 90 an dolu, kami budak kampung ni mengaji kat rumah Tok Guru. Sekarang ni atok tak pasti Tok Guru Kampung masih ado ko tidak. Mungkin anak-anak sekarang belajar mengaji di sekolah ataupun tusen ke kan.

Haaa....ni atok nak koba an kat sumo. Zaman maso kocik-kocik dulu memang manis. Kalau kami, waktu bermulo mengaji start pukul 7 malam. Sonjo nan merah tu kan. Langit jingga lagi. Haa, semayang lah maghrib kat rumah Tok Guru tu kateko. Dah semayang tu, kami melancar beramai-ramai. Ecah tahu apo makno melancar?....bukan yang tukar huruf p tu yo!....Haaa...ari jemaat ni kang kena sambar petir kekdahnya carot-carot.

Melancar tu makno eh menghafal surah yang kito berhenti setakat semalam. Kalau atok dulu kan, susah nak alih ke surah lain tau. Ko salah je sebut sikit, salah je panjang pendek harkatnya, salah sikit je dengungnya, alamatnya kau tak kan kalih ke surah lain. Haa gitoo kann. Betapa tegasnya Tok Guru mengaji atok dolu. Sobab tu lah atok naik Al-Quran lambek, bilo dah sekolah menongah baru terkial-kial naik Al-Quran. Upss.

Haa...kalau mengaji ni selalunya kami dalam kelompok belas-belas orang. Sumo tu anak-anak kampung jiran berjiran. Tok Guru mengaji akan bagi maso kami untuk menghafal atau menghafaz surah tu. Bilo dah sedio, poielah kat Tok Guru ngaji. Manekan yang bawak rotan buluhnya sebesau jari kelengkeng. Salah sikit, zasss rotan hinggap kat ponggong kau. Pastu tergaru-garu lah kan. Pedih. Balik rumah, tak berani bagitahu mak apak. Silap2 kena tambah lagi kan. Laaa ni, cikgu jentik sikit dah kecoh masuk surat khabar. Kannn??....dah besau anak kau, tak tahu jadi apa. Kannn.

Haaa...bilo dah habis mengaji semuanya tu, kami berselawatlah ramai-ramai sambil bersalaman. Mano yang dah abis ngaji awal tu, balik dulu  dah. Nak kejar tengok cito doremon kan. Tak pun cito Satria Baju Hitam. Mane yang penakut tu, tunggu ramai-ramai baru balik sama-sama. Aku lettew. Upss. 

Maso balik beramai-ramai tu, masing-masing jalan rapat-rapat. Dah tak kiro mano jantan, mano betino. Masing-masing terkopit-kopit berjalan. Yelah, budak sekolah rendah lagi kan, mana tahu halal haram. Tapi skrg ni aku tengok ade je budak 12 tahun dah pandai raba-raba. Haishhh. Sempang malaikat 44.

Kat kampung kami ni ado satu bukit ni. Bukit ni memang sunyi dan salah satu bentuk batu besar yang terdapat di bukit tu memang menakutkan waktu malam. Bontuk macam serigala menyalak. Haaa. Bilo dah sampai satu bukit yang sunyi ni, mulolah langkah yang terkopit tadi makin laju. Mulut turkumat-kamit baca doa. Doa makan pun ado yo atok dongar. Ntah sapo la baco tu kan.

Sekali bunyi ranting jatuh, mencicit masing-masing berlari. Dah tak ingat dah  belukar mano masuk. Manekan selipar putusnya. Manekan yang si kecik-kecik ni kena siku masuk gaungnya. Manekan yang meraung takut kena tinggalnya. Macam-macam. Sampai rumah, kain sarung dah melayang. Telekong dah terbang. Pastu cakap kat mak kena kejar hanjeng. Walhal...

Kenangan kan.....awal 90 an yang begitu indah dan sentiasa tersemat dalam ingatan. Ecah pulak canne?
:)

8 ulasan:

cik RQS berkata...

masa kecik takde pengalaman p mengaji macammni sbb ustaz datang umah ajaq mengaji..tapi bila daa mengaji kat umah..haha!..selagi belom sampai turn p baca depan ustaz..mata menghadap tv laa jawab nya..haha

Aziela berkata...

Akak dulu dongan atok sendiri. Bilo kono jorit dek atok soh poie serambi nak ngaji, mulolah mencebik, tarik2 kain nenek mohon perlindungan. Atok den dulu (bukan ko do tok), garanggg. Kok tak nangih tu, tak sahlah kiro ehh...

Wan Ahmad Izudean berkata...

dulu masa mengaji selalu kena marah ngan guru ajak ngaji sebab datang lewat even rumah dekat..

dan kisah kenakalan ketika mengaji.hehe

Gee GTG berkata...

salam.. tok..

kalau saya ayah saya yang ajarkan..
ingat lagi..
tak hafal ت ب ا...
kono jontik telingo..(makaih.. podih eh ai.. tak terkobaan..)

sambil encik talib membebel..
"kau ingat ape kak? doreamon? nobita?"
(kan dah terkenan sampai sekarang.. sob2..)

p/s: semua untuk kebaikan..^^
ini kisah benar.. serius..

little daisy berkata...

salam n gud morning...

btul la tuk, klau tak kene marah masa ngaji kecik2 dulu, mesti daisy terkial-kial nk baca quran sekarang ni.

bkn la nk ckp dh pandai sgt sekarang ni, tp kalau ibu daisy tak pegang rotan time ajar ngaji dulu mesti takder nyer nk sungguh-sungguh belajar. klau tak betul baca... piapp!!! hehehe...

p/s: pengalaman mengajar kita, klau terlampau berlembut pon boleh merosakkan.

Diyana berkata...

acik dulu ngaji mo uwan.uwan acik bkn main marah mo acik sobab maleh nak ngaji. tapi bilo dah tuo ni satu penghargaan kat arwah uwan sbb ajar ngaji. poei jugak sekolah sara dokek ateh pasar tani pilah . bkn main liat nak ngaji do. samo yo lah kito lambek sikit naik quran. adik acik dah mendobut baco quran acik baco yo laei muqadam tu!

MelakaHD berkata...

org yg mgjr ese dulu,pki purdah......
sebelum ngji mesti rmai2 main kejor2~..hahaa,,bilo ngaji, haa..berpoluh-poluh..~~.~~

jom lawat ini... kami punyo...

melakaheritagedestination.blogspot.com/

Mohamadazhan.com berkata...

salam

masa mangji dulu tak menangis saja sangat, tak kena rotan pelik benar...itulah cepatnya pandai Quran generasi dulu =)