Khamis, 4 Oktober 2012

Perkhidmatan Teksi di Malaysia Paling Teruk Di Dunia??!!

Assalammualaikum dan salam namaste!


Tengah fefeling melayan sinar.fm maso dalam perjalanan nak ke tompek kojo tadi, atok terdengar satu kenyataan dari radio pasal satu berito yang agak mengejutkan.  *(kuatkan radio.....ooyeh...radiooo....~tiber2 teringat lagu najwa ft Sliq)

Perkhidmatan teksi di Malaysia adalah paling teruk sekali di dunia????!...What the cute...Atok ingatkan perkhidmatan yang paling teruk sekali di Russia mahupun di Amerika Selatan seperti Brazil ataupun Chile. Yelah, kalau kat negara sana, silap hon orang nanti ko kena tembak masa tu jugak. Ok tipoo ko. Rupo-rupo eh di negara terchenta kita sendiri. Kuman depan seberang laut sana kita nampak, gajah depan mata tak nampak. Perkhidmatan paling teruk di donia ok. Bukannya di ASEAN.

Nak ikutkan atok pun tak lah terkejut sangat dengan kenyataan tu. Sobab eh dari pengalaman atok sendiri, atok ponah alami dan nampak dopan mato atok sendiri. Kadang-kadang jarak tak sampai 1km pastu dia bawak ko pusing-pusing sampai 10km. Pastu dia caj ko ikut meter. Kalau ko tak caya, ko tonton citer Ahmad si buta ngan budak yang sengau masa iklan raya aritu. Budak pun kena tipu kan.

ko jangan caya dengan senyuman nenek ni...bekas minah rempit nih


Lepas tu pulak, ada satu kes di mana kejadian ni berlaku di lampu trafik. Ado 3 lorong. Lorong yang satu tu lampu merah untuk masuk simpang ke kiri. Lorong yang dua tu terus. Masih berlampu hijau. Pastu kan, selamba badak je uncle teksi ni potong Q berhenti kat lorong yang lampu hijau tu, sebab dia nak masuk simpang. Pastu dia cilok-cilok rapat dengan bobot atok. Hampeh kan.

Yang drift teksi tak kiro laie. Crazy taxi katanya. Agaknya yang bawak teksi tu gilo kot. Macam jalan tu bapak dia yang punyo. Kalau Ahmad Albab lain la cito kan.

ko hingat ni games crazy taxi???

So, tak mustahil lah perkhidmatan teksi negaro kito ni di cop sebagai paling teruk di donia. Agaknya orang yang buek report ni orang yang buat kajian ni pun dah terkono dongan sevis teksi tu kan. Atok tak cakap semuo pemandu k. Ado yang ok, dan ado yang macam harem. Malaysia Truely Asia konon. Servis teksi paling teruk di donia. 

So bagi yang macam harem tu, ubahlah sikap kito. Kito cari rezeki untuk sapo? Untuk keluarga dan anak-anak. Nak ke kita kasi anak kita makan rezeki yang kita pun tak pasti hukum halal atau haramnya?? Mari berubah!

Ecah ponah alami tak peristiwa cam atok nih? Meh kongsi bersamo pembaco yang lain.

12 ulasan:

Aziela berkata...

Dah lah tu, memilih plak tu. Tanya dulu pesenjer nak poie mano. Kok tompek jem, di halau eh kau kan..

Rahmah Ram Ram berkata...

ada antara mereka yang kurang ajar dan berhati kering..kita hon macam mana pun dia tetap nak masuk dan potong lane..nama dia nak beratur pepanjang memang takde punya..lagi buat muka bodoh tak pun dia buat muka samseng dia jer...

MizzTina berkata...

pengalaman sy sendiri.. sy nk ke destinasi kt KL.. naik dari KL SENTRAL.. bila ditanya, tau atau x tmpt tu, dia angguk dan kata tau.. so naik.. tp heran sbb xsampai² pdhal dh dekat sejam.. rupenya dia xtau pun tmpt tu kt mana.. blh lg dia tanya, "dik, tmpt tu kt mana".. sy pun bls la, klu sy tau, sy xnaik teksi, sy naik kete sendiri.. sy lewat smpi ke tmpt tu untuk inteview SPA..

Novelgurl berkata...

betul3.Teruk.ada y baik.teruk.er.ad y baik.

Suhami Ahmad berkata...

Aziela : Tolak rejoki namo eh tu

Suhami Ahmad berkata...

Rahmah Ram Ram : Atok ponah alami yang nih

Suhami Ahmad berkata...

MizzTina : Atok raso tu alasan je tu...kalau jalan kaki dah lamo sampai kan

Suhami Ahmad berkata...

Novelgurl : Boto tu. Tak sumo lah pemandu teksi tak berhemah camtu. Ado yang bagus.

dya bunga berkata...

tak semua mcm tu..tpi pernah terkena..bwk tksi mcm kura2..huh

Suhami Ahmad berkata...

dya bunga : Itu kalo terlampau berhati-hati kan

Ain Dzaya berkata...

atok eh, cu tak pernak naik teksi atok eh, sebab bilo cu nak naik teksi je, pasti ada munyik tikur..dok sweet2..takot eh atok!

sila turun padang beramai ramai untuk mengekalkan ain dalam terampuk ke-30!

Suhami Ahmad berkata...

munyik tikur tu hapo ecah?? atok kompiuss ni

PENAFIAN

Blog ini merupakan blog peribadi penulis untuk berkongsi apo2 yolah dengan mereka di luar sana. Blog ini tidak mewakili mana-mana parti politik, organisasi, NGO mahupun tempat penulis bekerja. Hasil penulisan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sendiri melainkan dinyatakan sumber diperolehi. Penulis tidak bertanggungjawab atas masalah yang kronik bagi sesiapa yang mengunjungi blog ini. Terima kasih