Selasa, 3 Julai 2012

Bayar banyak tapi tetap menganggur!


Mata atok terus membaca bait-bait kata di Berita Harian Online pagi tadi. Terus tertancap pada tajuk Juruterbang menganggur. Cubo Ecah bayangkan, ko dah labur duit dalam rm200,000 untuk belajar bidang penerbangan tapi ujung2 dapat tahu tak dapek kojo. Tak menangis?

Atok yang berhutang 10% dari rm200,000 tu pun dah terpeletok tulang nak membayar eh. Ini kan pulak 200,000 tu. Kalo gaji ko sebulan 10 ribu bulih la lagi nak hidup. Ni setakat ko keje berniaga burger, bekerja kilang atau keja di pasar raya, atok raso tak kan mampu nak hidup dongan bayar hutang tu.

Kito ni bernasib baik kerano dimudahkan Allah dalam urusan duniawi ni. Walaupun atok belajar tak tinggi tapi syukur alhamdulillah rezeki yang Allah kasi tu tak ponah putus. Syukur ado yo datang dari pelbagai sumber. Jangan kito fikir kito dah ado segulung ijazah mahupun master, kito boleh berjaya dalam hidup. Orang yang takdo SPM pun boleh bergelar jutawan. Jadi janganlah sekali-kali kito menghino atau memandang orang yang tak berpelajaran ni sebolah mato.

Rezeki dan Jodoh Allah dah tetapkan sejak dalam kandungan lagi....



Sumber : Berita Harian

22 ulasan:

CINTA UNTUK KITA berkata...

betul..semuanya dah tertulis sejak azali.. amin.. syukur dgn apa yg Dia bg skrg..

Noor berkata...

Emm..betui ckp tol wan..sy pun takat spm je. Alhamdulillah,setakat ni sy xpnah menganggur.Walau kerja xsehebat mana,asalkan halal.

Ca Cik Duyung berkata...

rezeki memang bukan bergantung pada segulung ijazah atau seumpanya..kat mana2 pon ade rezeki kalo ALLAH tu nak bagi ye tok..

dyabunga berkata...

btl ckp atok..spm pun blh berjaya.. asalkan kita rajin dan rezeki allah ada dimana2

blog-tips-kurus berkata...

rejeki, JODOH (Caps Lock!!), ajal - semua Allah dah tetapkan tapi kita wajib berusaha. chaiyok!!

Azham Vosovic berkata...

hurm....kesian diorang....

xpe rezki ada di mana2

Nyue berkata...

Alhamdulilah, dgn rezeki yg nyue dapat skang...xmenganggur biarpn lps abis stdy..syukur sgt..biarpn keje biasa2 je..

nyue follow sini :)
salam blogwalking

Ali Kanchan aka Pirate berkata...

Rezeki ajal maut semua di tangan Allah. Sape yg berusaha dia la yang dapat...

umie mia berkata...

alahai kesiannya... xpe yang penting jangan putus asa.. kalo takde rezki jadi pilot usahalah cari rezki cara lain yang penting halal dan tidak menganggur... kalo tak camne nak byr pinjaman... 200k tu.... gerun tgok

LadyBird berkata...

salam atok...

mgkn itu ujian untuknya.. tp siapa yg x stress kan.. labur byk2 tuk dptkan sesuatu tu, tetibe x dpt dan terpaksa plak byr duit tu.. sdgkan time tu duit pun xdop... sadis..

Orang Giler berkata...

Xpo la, ujian derang la tuh...

Cume itu ler, skang ni persepsi 'belajar tinggi = berjaya' da kene ubah dah....

Suhami Ahmad berkata...

CINTA UNTUK KITA : Syukur la kan

Suhami Ahmad berkata...

Noor : itu yang atok suka....yang penting halal

Suhami Ahmad berkata...

Ca Cik Duyung : Ijazah tu tak menjanjikan kejayaan

Suhami Ahmad berkata...

dyabunga : Rajin usaha dan tawakal...itu betul

Suhami Ahmad berkata...

blog-tips-kurus : JODOH???

Suhami Ahmad berkata...

Azham Vosovic : InsyaAllah...

Suhami Ahmad berkata...

Nyue : Alhamdulillah rezeki Nyue

Suhami Ahmad berkata...

Ali Kanchan aka Pirate : Setuju :)

Suhami Ahmad berkata...

umie mia : rezeki ada di mana2 kan....tp tulah 200k mana nak cari duit nak langsaikan

Suhami Ahmad berkata...

LadyBird : Sadis

Suhami Ahmad berkata...

Orang Giler : Betul tu....suma bergantung pada rezeki masing2