Isnin, 21 Mei 2012

Tempat-tempat menarik di Bandung part 3

Assalammualaikum dan peace yo!

Hari kedua kakek di Bandung. Capek. Puas. Rambang bijik mata. Perjalanan kedua diteruskan dengan mempeghabehkan ghete yang sekangkang kera. Tempat pertama yang dicemarin adalah di Pasar Baru. Sebenarnya kakek lagi singgahin semalamnya. Tapi kali ini lagi nyambong soping telekung, kain pasang utk baju kebaya kakek...ke baju melayu? Ok, baju melayu, baju tiset i lap bandung, dan lain-lain.

Di Pasar Baru ni kakek rasa ada dalam 7 level. Tiap satu level ada di jual untuk barang tertentu. Yang pasti level paling atas sekali untuk food court. Fukot je la yang ko ingat kan kakek.

Disini ada banyak wing. Kakek lagian banyak kali sesat. Kat dalam tu kakek boleh simpulkan seperti di Pasar Payang Terengganu tapi lagi hapdet sikit kakek rasa. Ala2 soping mol besau.
Sebaik sajok habeh bersoping di Pasar Baru tu, kakek lagi terus ke Chibaduyut. Di Chibaduyut ni terkenal dengan barangan kasut kulit dan buatan tangan.

Kat sini jugaklah hati kakek tersentuh tatkala ingin pulang ke guest house pandangan kakek terpaku pada seorang tua yang sangat miskin duduk bergelendangan di kotak2 lama dibuat rumah.

Sayu hati melihat pandangan tua itu hanya menghabiskan sisa hidup memandang orang dengan wajah menanti ajal menjemput. Riaknya kosong. Wajahnya lesu. Kakek hanya mampu saksikan dari dalam kereta aja. Kakek sempat snap beberapa keping untuk dijadikan bahan perkongsian dengan cucu2 di Malaysia nanti

Hati kakek terus berbisik. Betapa bertuahnya kita yang mempunyai rumah. Itupun masih ada lagi yang tak bersyukur dengan suka2 lari rumah semata-mata mengikut jantan jongos.


P/S : Esok kakek dah pulang ke Malaysia. Lusa aja kakek postkan wajah tua itu ya. Permisik dulu....

posted from Bloggeroid

5 ulasan:

Zul fattah berkata...

la.. dpat g jalan2 bandung.. tok x ajak pun? kompem best kakek?

yunNs Chronicles berkata...

besh nye jln.. nk mee bandung, sirap bandung, tlekung bandung, ken pasang bandung, bla..bla.. bla.. (tgh bosan)

Unknown berkata...

Zul Fattah : ZF Nak itot ek...len kli kita p k :)

Unknown berkata...

yunNs Chronicles : errr...atok terkesima

PelikBinAjaib.com berkata...

Wah, artikel tempat menarik di bandung nie dah masuk part 3 ya. Tak sabar nak melawat Bandung.

PENAFIAN

Blog ini merupakan blog peribadi penulis untuk berkongsi apo2 yolah dengan mereka di luar sana. Blog ini tidak mewakili mana-mana parti politik, organisasi, NGO mahupun tempat penulis bekerja. Hasil penulisan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sendiri melainkan dinyatakan sumber diperolehi. Penulis tidak bertanggungjawab atas masalah yang kronik bagi sesiapa yang mengunjungi blog ini. Terima kasih