Khamis, 29 Mac 2012

Gejala lari dari rumah semakin meruncing

Assalammualaikum dan peace yo!


Berpinar mato atok sekojap membaco statistik remaja hilang yang semakin ramai dari sehari ke sehari. Setiap tahun meningkat. Kecoh di dado-dado akhbar kononnya anak gadis masing-masing diculik. Walhal anak dio yang rela diculik kekdahnya. Kalau tak pun, si anak ni tadi yang sanggup mengikuti kekasih hati jiwa bawak kemati ni ke mano sajo. Sanggup tinggalkan keluargo. Tinggalkan omak abah. Kucing segala.

Once upon a time,

Bebelas tahun yang lampau. Tak ado pulak raso eh penomena larik dari rumah ni. Omak kau pakso kau berlari ke kedai beli bawang putih, yo ado. 

"Teh, tolong omak poie kodai Baharom jap, boli bawang puteh,"kato omak kau. Kan, boto tak?

Atok maso kocik-kocik dulu, nak poie kampung sebolah pun takut kot nak lari rumah ke kan. Yo lah, kadang-kadang kito remajo ni ado yo perselisihan faham dongan mak abah. Ado raso terpinggir. Raso mak abah tak sayangkan kito. Biasolah tu. Lumrah bekeluargo. Mak apak tu bising-bising kat kito sobab dio sayangkan kito. Ini merajuk sikit nak lari sampai ke Siam. Motep??

Jaman atok dolu-dolu, kalau budak-budak ni merajuk yo bukan dipujuk eh kek omak abah tu. Di leban (rembat) eh laie dongan gotah paip. Sobab tu anak-anak hormat orang tuo. Ini kan pulak nak lari dari rumah. Maun (mahu) di cari sampai lobang cacing. Tak berani nak ikut orang sebarangan. Setiap kawan-kawan kito tu, omak abah dah konal dah. Ngan siapo kito berkawan, sapo omak abah eh, elok tak peel kawan kito tu, sosial ko tak, hensem ke tak. Sumo tu mak abah amik tau.

La ni, kau nak lari ikut jantan Lombok pun mak abah dah tak kisah. Maksud atok, dah tak peduli sangat dongan aktiviti anak-anak. Lantak kau lah nak buek apo. Tugas aku cari duit kasi ko makan, kasi ko belajar. Dah cukup.

Masyarakat sekeliling pulak dah jenis tak jaga tapi kain orang macam dolu-dolu. Sebenarnya jaga tepi kain orang ni ado baiknya. Sekurang-kurangnya, kita boleh menegur salah laku anak jiran kito. Kalau anak kito silap laku, jiran pulak bulih tegur.

Amik contoh aksi budak remaja melayu comolot kat Pavillon ke tak silap atok, tahun lopeh. Dio banggo lah comolot tengah-tengah jalan orang lalu lalang tu. Bodoh punya olang. Malu mak bapak yo. Kalau atok ado kat situ, atok unggun kan kayu api tongah2 pasangan kekasih tu. Bakar idop2. Pastu gunting mulut masing2.

Lagipun sekarang ni atok perhatikan, budak-budak dok sibuk belajar agama bukan sobab nak terapkan nilai-nilai murni dalam diri. Tapi nak terapkan A dalam sijil masing-masing. Apakah? Sobab tu nilai yang sepatutnya subur dalam hati anak kito tu takdo. Kosong. Pergaulannya bebas, terlalu sosial, lari dari rumah ikut kekasih. Bak kata Adam ngan Stacy. Berdua...Bergabung....Mengandung....Eh...2 3 bulan lagi bunting. Macam tu ka kita nak?

Jangan hancurkan harapan mak ayah kita. Keluarga kita. Dan yang paling ponting, jangan hancurkan impian kita sendiri. Kita sumo nak jadik berjaya kan. Ada tak kat sini yang cito-cito nak jadi sampah masyarakat??...kalau ado, ko poie hospital private mintak suntikan maut....menyusahkan orang kalo hidup. 

So, atok nak nasihatkan diri atok sendiri, Ecah, kawan-kawan kat lua sanun tu, tolonglah jangan hancurkan diri sendiri. Remaja hanya sekali, sekali ianya hancur selama-lamanya hidup akan lebur. Sekian, wabillahi taufiq walhidayah...assalammualaikum warahmatullahi wabarokatuh.....Tetttttttttt....masa tamat......

25 ulasan:

LadyBird berkata...

betol2.. zaman dulu2 xde kes lari ikut pakwe mcm ni.. pakwe pun takde.. tp tu la kan.. stp zaman berbeza caranya.. maka kene sentiasa cr alternatif terkini untuk mendidik anak2 spy x terjebak dgn gejala negetif mcm ni.. biar gejala positif je yg control mindanyer..

Aien Not Alien berkata...

ghisau boto den dengan fenomena sekarang...asal merajuk lari rumah asal lari rumah merajuk... macam2 perangai...usah berdua bergabung sudahlah tok..bahaya!! jadi kes cicir2 bayi nanti, konon2 TERbuang bayi la..

Aziela berkata...

Perghh....cemanolah agak eh anak den sok2... Takut bonar dongar an mcm2 zaman skang nie....

Zakaria's daughter berkata...

bdk zaman dulu ngn zman skg dah tak sameee.
jahat2 bdk zman dulu pung nakal takat p men sawah balek dah basah2.
tp zman skg kene tgkp bsh. ehhh? -..-

pengaruh bdk2 zmn skg sgt bebahayaaaa.
mtk dijauhkan

Salwa berkata...

I sangat confuse ngan lagu Bawaku Pergi. Sedap kot lagu dye..tapi...liriknyer..hmmm.......

Miziey berkata...

Tak payah amik suntikan maut la tok, mudah sangat tuu. Hantar jer dieorang ke bulan nun jauh disana. Biar dieorang mengenal erti hidup sikit. Kalau nak balik bumi, biar jer dieorang berlari. Nak sangat berlari kan? haa. Ish3.
Hehe.

umie mia berkata...

zaman skang tak mcm dulu2.. itulah tekejut rupanya diri sendiri kata diculik padahal... dulu jiran semua saling ambil berat.. kalo ada jiran ngadu peel kita balik nnti siap la ngko kena dgn mak ayah.. kalo jiran tgok kite lain macam dia nasihatkan kite dan biasanya kite ikut nasihat.. zaman ni ari kalo jiran ngadu mak ayah sembur jiran semula.. kalo jiran tegur anak remaja plak, anak remaja tu lawan balik.. tu lah susah.. harap ummie akan jadi ibu yg prihatin ^_^

Ca Cik Duyung berkata...

ada yang rela diculik zaman skang ni tok..huhu

Phat berkata...

ontah apo nak jadi pun den x tau budak2 nijam omat aka mak ayah di buek eh

mas saari berkata...

memang geram tengok remaja sekarang, kena marah sikit lari, merajuk sikit lari...

inazamri berkata...

akak ni pun ada anak dara age 15 skrg ni.Bila ada kes culik2 ni..pura2 diculik mmg merisaukan hati.Kita sbg ibubapa ni mmg kena rapat ngan anak2 supaya tak berlaku kes2 mcm ni

Woofer Storm berkata...

skg ni mgkn budk2 makin degil2 belaka kot.hehee kena babap sekali ni^^

dyabunga berkata...

dia tengok dak2 melayu comolot ni dya yang malu.. pernah sekali jumpa budak sekolah dengan pakaian seragam sekolah polok2..

Suhami Ahmad berkata...

LadyBird : Atok rasa mungkin budak2sekarang terlalu didedahkan dengan anasir negatip...setuju tak?

Suhami Ahmad berkata...

Aien Not Alien : Kan. Yang bergabung2 ni bahayo. Kalau nak gabung pun konolah ado ikatan yang sah kan.

Suhami Ahmad berkata...

Aziela : Itu yang atok risau. Camnolah dengan anak-anak buah atok nanti. Pasti lagi mencabar dugaan masing-masing...

Suhami Ahmad berkata...

Zakaria's daughter : Haaa, Ecah tu generasi sekarang. Kono kuekkan semangat yo Cah....

Suhami Ahmad berkata...

Salwa : Atok pun ponah dengar lagu tu.....dongar cito dah kono banned?

Suhami Ahmad berkata...

Miziey : Berlari ke???....sampai tenuk bertanduk pun tak kan sampai katanyerrr....

Suhami Ahmad berkata...

umie mia : Atok setuju.....didikan tu bermula dari rumah kan. Kalau dah terlampau manjakan anak tu, inilah jadiknya...

Suhami Ahmad berkata...

Ca Cik Duyung : Ramai kan...

Suhami Ahmad berkata...

Phat : Atok pun tak ghoti nak kobaan

Suhami Ahmad berkata...

inazamri : Time cengginilah hakak kena banyak mainkan peranan. Selalu rapat dengan anak jangan kasi dia hanyut dengan dunia remaja...

Suhami Ahmad berkata...

Woofer Storm : Kurang babab, tu yang jadik cenggitu tu...hihi

Suhami Ahmad berkata...

dyabunga : Eee...panas je atok dengar...dah macam negara omputeh...