Sabtu, 24 Mac 2012

Fakta Menarik

Bunyi yang dikeluarkan apabila kita mematahkan-matahkan sendi tangan, jari atau kaki adalah disebabkan oleh letupan buih di dalam sendi itu.





Planet Pluto mengambil masa 248 tahun untuk mengelilingi matahari. Setiap 20 tahun ia mengubah orbitnya bagi mengelak dari berlanggar dengan planet Neptune. (p/s : Terbaru pluto bukan lagi digelar sebagai planet, dan fakta kitaran orbitnya masih dalam kajian)




Di Albania, menggelengkan kepala bermaksud 'ya' dan mengangguk kepala bermaksud 'tidak'.





Perut akan menghasilkan satu lapisan mucus yang baru setiap 2 minggu untuk melancarkan proses penghadaman.




Jika semua salur darah dalam tubuh manusia dicantumkan ia boleh meliputi jalan raya sepanjang 96,000 km!









18 ulasan:

Miziey berkata...

Eh, kalau tak silap Pluto tu bukan planet ah. Ianya sejenis bulan kott. Eh tak, Pluto tu anjing Mickey Mouse. Hehe.
:)

Tulus Sweet berkata...

haha. kelakalah miziey

ShahzCudin berkata...

pening kalo nk communicate kt albania..

UniMeOw berkata...

errr xmo dok albania!haha..pening2~

LadyBird berkata...

salam atok... atok, fakta tuk planet pluto tu salah.. ade dua kesalahan.. pluto bukan planet lagi.. dn yg kedua, perubahan orbit fakta yang samar2.. better atok letakkan ps di situ tuk mengelakkan kekeliruan..

KuNanGKuNanG berkata...

cuba ite geleng kepala tapi kata "ya" pastu angguk tp kata "tidak".

Mish Apple berkata...

yg geleng tu mmg superb .

Zakaria's daughter berkata...

ohhh.
buih buihhh ekkkk yang buat bunyikk.
baru tauu. selama neh crik lam buku rjukan biology tak jumpe.
lallaaa

Suhami Ahmad berkata...

Miziey : Haah, atok ponah terbaco Pluto tu bukan planet sebolum ni....(time tulah terbaco yo x?) keh keh

Suhami Ahmad berkata...

Tulus Sweet : Kan....pluto tu hanjeng mickey katanya...

LadyBird berkata...

lupe nak habaq.. pluto tu dah ditukar dan dimasukkan dalam kategori planet kerdil.. termasuk eris..

Suhami Ahmad berkata...

ShahzCudin : Kono hangguk hangguk geleng geleng la kan...

Suhami Ahmad berkata...

UniMeOw : X mau duduk terus. Gitew.

Suhami Ahmad berkata...

LadyBird : Mekacih LadyBird, atok da betul kan dah...hehe

Suhami Ahmad berkata...

KuNanGKuNanG : Adeh, sampai teleng atok

Suhami Ahmad berkata...

Mish Apple : Kan, atok gibab dah...

Suhami Ahmad berkata...

Zakaria's daughter : Memang lah tak jumpo dalam buku biologi...kono cari dalam buku pizik...eh

Suhami Ahmad berkata...

LadyBird : Ok, atok dah betui kan...macih LB..hihi