Khamis, 20 Oktober 2011

Nabi Sulaiman Dengan Kubah Ajaib

Abang Joe
Assalammualaikum,

Apa khabar adik2 semua? Sihat? Lama sudah abang Joe tak online. Bukannya apa, tuan tanah tak mau abang ke udara, tu yang abang merajuk bawak diri kejap. Oklah, tak mau merepek lagi, tanpa membuangkan masa lagi (sebab dah dekat 3 pagi), abang Joe nak persembahkan email menarik yang seterusnya untuk dikongsi dengan adik-adik. Email ini mengisahkan kebaikan dan nikmat yang diperolehi oleh seorang hamba Allah setelah memelihara emak ayah tercinta sehingga ke hujung nyawa. Selamat membaca!

Pada suatu hari Nabi Allah Sulaiman telah menerima wahyu daripada Allah supaya pergi ke tepi pantai untuk menyaksikan suatu benda yang ajaib yang akan ditunjukkan kepada Nabi Sulaiman. Setelah bersiap sedia, Nabi Sulaiman berangkat ke tepi pantai yang di nyatakan di dalam wahyu. Baginda di iringi oleh kaum jin, manusia dan binatang.  
 
Setibanya di pantai, Nabi Sulaiman terus mengintai- ngintai untuk mencari sesuatu seperti yang dikatakan oleh Allah. Setelah lama mencari ,baginda belum lagi menjumpai apa-apa. Kata salah seorang daripada mereka "Mungkin tersalah tempat". Tetapi baginda menjawab "Tidak, di sinilah tempatnya". Nabi Sulaiman mengarahkan Jin Ifrit supaya menyelam kedalam laut untuk meninjau apa-apa yang pelik atau ajaib. Jin Ifrit menyelam agak lama juga barulah ia kembali kepada Nabi Sulaiman dan memaklumkan bahawa dia tidak menjumpai apa-apa benda yang ajaib. Tanya Nabi Sulaiman "Apakah kamu menyelam sehingga dasar laut" Jawab Jin Ifrit "Tidak". Nabi Sulaiman pun mengarahkan Jin Ifrit yang kedua supaya menyelam sehingga ke dasar laut. Setelah puas menyelam dan mencari benda-benda yang di katakan oleh Nabi Sulaiman, Jin Ifrit yang kedua juga tidak menjumpai apa-apa yang ajaib dan ia melaporkan kepada Nabi Sulaiman.  
 
Perdana Menterinya yang bernama Asif bin Barkhiya telah berbisik ke telinga Nabi Sulaiman dan memohon kebenaran untuk menolongnya. Setelah mendapat izin Nabi Sulaiman, dia membaca sesuatu dan terus menyelam ke dalam laut. Tidak lama kemudian Asif menjumpai sebuah kubah yang sangant cantik. Kubah tersebut mempunyai empat penjuru, setiap penjuru mempunyai pintu. Pintu pertama diperbuat daripada mutiara, pintu kedua diperbuat daripada zamrud berwarna merah, pintu ketiga diperbuat daripada jauhar dan pintu keempat diperbuat daripada zabarjad. Pintu-pintu tersebut terbuka luas, tetapi yang peliknya air tidak masuk kedalam kubah tersebut walaupun pintunya terbuka luas.  
 
Dengan kuasa yang diberikah oleh Allah, Asif dapat membawa kubah tersebut naik ke darat dan diletakkan di hadapan Nabi Sulaiman. Nabi Sulaiman melihat kubah tersebut dengan penuh takjub di atas kebesaran Allah. Baginda berangkat untuk melihat kubah tersebut, setelah menjenguk ke dalam di dapati ada seorang pemuda berada di dalamnya. Pemuda tersebut masih belum sedar walaupun kubahnya telah diangkat ke darat kerana asyik bermunajah kepada Allah. Nabi Sulaiman memberi salam kepada pemuda tersebut. Pemuda tersebut menyambut salam dengan perasaan terkejutnya apabila melihat orang ramai sedang berada disitu. Nabi Sulaiman memperkenalkan dirinya kepada pemuda itu bahawa beliau adalah Nabi Allah Sulaiman. Pemuda itu bertanya "Dari manakan mereka ini dan bagaimana mereka datang?". Pemuda itu merasa kehairan dan setelah menjenguk keluar dia mendapati bahawa kubahnya telah berada di darat. Nabi Sulaiman memberitahu pemuda itu bahawa mereka datang kerana diperintahkan oleh Allah untuk melihat keajaiban yang dikurniakan Allah kepadanya.  
 
Setelah mendapat izin dari pemuda itu Nabi Sulaiman meninjau ke dalamnya untuk melihat benda yang ajaib yang dihiasi di dalam nya. Keindahan yang terdapat di dalam kubah itu sungguh menakjubkan. Nabi Sulaiman bertanya kepada pemuda tersebut bagaimana dia boleh berada di dalam kubah ini yang terletak di dasar laut. Pemuda tersebut menceritakan bahawa dia telah berkhidmat kepada kedua ibu bapanya selama 70 tahun. Bapanya seorang yang lumpuh manakala ibunya pula seorang yang buta. Suatu hari ketika ibunya hendak meninggal dunia, ibunya memanggilnya dan memaklumkan bahawa ibunya telah rela diatas khidmat yang diberikan olehnya. Ibunya berdoa kepada Allah supaya anaknya dipanjangkan umur dan sentiasa taat kepada Allah. Setelah ibunya meninggal dunia, tidak lama kemudian bapanya pula meninggal dunia. Sebelum bapanya meninggal dunia, bapanya juga telah memanggilnya dan memaklumkan bahawa dia juga telah rela diatas khidmat yang diberkan olehnya. Bapanya telah berdoa sebelum meninggal dunia supaya anaknya di letakkan di suatu tempat yang tidak dapat diganggu oleh syaitan. 
 
Doa kedua dua orang tuanya telah dimakbulkan oleh Alllah. Pada sutau hari ketika pemuda tersebut bersiar-siar di tepi pantai ia terlihat sebuah kubah yang sedang terapung-apung di tepi pantai. Ketika pemuda tadi menghampiri kubah tersebut . Ada suara menyeru supaya pemuda itu masuk ke dalam kubah tersebut. Sebaik sahaja ia masuk kubah dan meninjau di dalamnya tiba-tiba ia bergerak dengan pantas dan tenggelam ke dasar laut. Tidak lama kemudian muncul satu lembaga seraya memperkenalkan bahawa dia adalah malaikat yang di utuskan Allah. Malaikat itu memaklumkan bahawa kubah itu adalah kurniaan Allah kerana khidmatnya kepada orang tuannya dan beliau boleh tinggal di dalamnya selama mana dia suka, segala makan dan minum akan dihidangkan pada bila-bila masa ia memerlukannya. Malaikat itu memaklumkan bahawa dia diperintahkah Allah untuk membawa kubah tersebut ke dasar laut. Semenjak dari itu pemuda tersebut terus bermunajah kepada Allah sehingga hari ini.  
 
Nabi Sulaiman bertanya kepada pemuda itu "Berapa lamakah kamu berada di dalam kubah ini" Pemuda itu menjawab "Saya tidak menghitungnya tepapi ia mula memasukkinya semasa pemerintahan Nabi Allah Ibrahim a.s lagi". Nabi Sulaiman menghitung ". Ini bermakna kamu telah berada didalam kubah ini selama dua ribu empat ratus tahun". Nabi Sulaiman berkata "Rupa mu tidak berubah malah sentiada muda walaupun sudah dua ribu empat ratus tahun lamanya". Nabi Sulaiman bertanya pemuda itu samada dia mahu pulang bersamanya". Jawab pemuda tadi "Nikmat apa lagi yang harus aku pinta selain daripada nikmat yang dikurniakan oleh Allah kepada ku ini". Nabi Sulaiman bertanya"Adakah kamu ingin pulang ke tempat asal mu" Jawab pemuda itu "Ya, silalah hantar aku ke tempat asalku". Nasi Sulaiman pun memerintahkan Perdana Menterinya membawa kubah tersebut ketempat asalnya.
 
 Setelah kubah tersebut diletakkan ketempat asal, Nabi Sulaiman berkata kepada kaumnya "Kamu semua telah melihat keajaiban yang dikurniakan oleh Allah. Lihatlah betapa besar balasan yang Allah berikan kepada orang yang taat kepada orang tuanya dan betapa siksanya orang yang menderhakan kepada kedua ibu bapanya". Nabi Sulaiman pun berangkat pulang ketempatnya dan bersyukur kepada Allah Taala kerana telah memberi kesempatan kepadanya untuk menyaksikan perkara yang ajaib.

Amacam adik2?...itulah, kita dipinta untuk berbuat baik kepada mak ayah kita selagi tidak bertentangan dengan ajaran agama. Untung bagi mereka yang masih ada mak dan ayah. So, tunggu apa lagi, grab lah peluang yang ada. Moh kita rebut2 jaga mak ayah kita sebaik-baiknya...Bagi yang sudah tiada mak ayah atau yang masih ada mak ayah, sedekahkanlah Al-Fatihah buat mereka setiap hari. InsyaAllah bertambahlah rezeki kita seharian. Wasalam   =)

20 ulasan:

blog-tips-kurus berkata...

ya, mari kita sedekahkan Al-Fatihah kepada ibu bapa..

LadyBird berkata...

subhanallah.... hebatnya nikmat apabila kita berbakti kpd kedua ibu bapa..

paish berkata...

best la cite ni abang joe..terkesan di hati saye :)

budak hitam berkata...

Kite xkan tahu sampai bile barulah ketaatan kite tu dpt mbalas jasa mak dan ayh.. syg mak n ayh sgt2...

Zul Fattah berkata...

subhanallah.. sungguh besaq kekuasaan Allah ni.. jom g cari kubah tu.. kompem2 ada lg dlam laut

Hanie_Dew berkata...

subhanallah..besar nya kuasa Allah dan ganjarannya bg hamba yag taat kepada ibu bapa dan taat kepada-Nya.

Atiqah Wadiah berkata...

Ya Allah,smoga kita dpt jadi anak yg sentiasa patuh pd kedua2 ibu bapa kita..aminn..

Hanie_Dew berkata...

tunggu atok join.

Jue berkata...

Suka entry smpi 2x aku bc beb. Hendaklah kita taat dan setia serta ikhlas dlm mjaga kedua org tua kita krn hidup ini hanya sementara, entah bila kita akn bsama lg

Azham Vosovic berkata...

hurm...hebatnya kekuasaan Allah kan?

Suhami Ahmad berkata...

blog-tips-kurus : Al-Fatihah

Suhami Ahmad berkata...

LadyBird : Amal yang senang untuk dilakukan

Suhami Ahmad berkata...

paish : Sekadar renungan untuk kita bersama

Suhami Ahmad berkata...

budak hitam : Jasa mereka tak kan terbalas

Suhami Ahmad berkata...

Zul Fattah : Aish, mampu ke nyelam?

Suhami Ahmad berkata...

Hanie_Dew : jasanya takkan terbalas

Suhami Ahmad berkata...

Atiqah Wadiah : Amin, moga dipermudahkan

Suhami Ahmad berkata...

Hanie_Dew : InsyaAllah kalau sompek atok joint k

Suhami Ahmad berkata...

Jue : Atok setuju, grab la peluang sebolum semuanya terlamnbat

Suhami Ahmad berkata...

Azham Vosovic : Hebat. MasyaAllah

PENAFIAN

Blog ini merupakan blog peribadi penulis untuk berkongsi apo2 yolah dengan mereka di luar sana. Blog ini tidak mewakili mana-mana parti politik, organisasi, NGO mahupun tempat penulis bekerja. Hasil penulisan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sendiri melainkan dinyatakan sumber diperolehi. Penulis tidak bertanggungjawab atas masalah yang kronik bagi sesiapa yang mengunjungi blog ini. Terima kasih