Rabu, 6 Julai 2011

Lelaki Kacak

Abang Joe
Assalammualaikum dan salam sejahtera adik-adik abang. Sihat tak? Macam mana dengan persediaan bulan puasa tak lama lagi ni? Dah ganti yang lobang-lobang tu? Baik ganti cepat sebelum terlewat. Baiklah, untuk segmen Bersama Abang Joe kali ini abang nak kongsikan dengan kalian email yang abang terima dari sahabat abang "sayang sokmo"  pada Friday, July 1, 2011 10:56 AM

So, mari kita ambil ikhtibar atas kejadian ini. Zasss!


 Hadis yang Menarik


Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) bersabda : 'Bila seseorang lelaki itu mati dan saudaranya sibuk dengan pengebumiannya, berdiri lelaki yang betul-betul kacak di bahagian kepalanya. Bila mayatnya dikapan, lelaki itu berada di antara kain kapan dan si mati.

Selepas pengebumian, semua orang pulang ke rumah, 2 malaikat Mungkar dan Nakir, datang dalam kubur dan cuba memisahkan lelaki kacak ini supaya mereka boleh menyoal lelaki yang telah meninggal itu seorang diri mengenai ketaatannya kepada Allah. Tapi lelaki kacak itu berkata, Dia adalah temanku, dia adalah kawanku. Aku takkan meninggalkannya seorang diri walau apa pun. Jika kamu ditetapkan untuk menyoal, lakukanlah tugasmu. Aku tidak boleh meninggalkannya sehingga aku dapati dia dimasukkan ke dalam Syurga.'

Selepas itu dia berpaling pada temannya yang meninggal dan berkata,'Aku adalah Al-Quran, yang mana kamu membacanya, kadang-kadang dengan suara yang nyaring dan kadang-kadang dengan suara yang perlahan. Jangan bimbang. Selepas soal siasat dari Mungkar dan Nakir, kamu tidak akan bersedih.'

Selepas soal siasat selesai, lelaki kacak mengatur untuknya daripada Al-Mala'ul A'laa (malaikat dalam Syurga) tempat tidur dari sutera yang dipenuhi bauan kesturi. Indahnya  =)


Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) bersabda :'Di hari pengadilan, di hadapan Allah, tiada syafaat yang lebih baik darjatnya daripada Quran, mahupun dari nabi atau malaikat.'

So, macam mana adik-adik? Banyak manfaat yang kita perolehi dengan membaca Al-Quran kan. Kalau boleh, kita baca dan fahami apa isi kandungan Al-Quran itu seterusnya amalkan dalam kehidupan seharian. Moga kita mendapat syafaat bersama. Yang baik datang dari Allah, yang buruk datang dari diri abang Joe sendiri. wassalam..

4 ulasan:

umie mia berkata...

subhanallah.. berbahagialah mereka yg rajin membaca Al-Quran.

faiz berkata...

mmg besar kebaikan baca al-quran kan..

Suhami Ahmad berkata...

umie mia : Untung kan =)

Suhami Ahmad berkata...

faiz : betul tu faiz...

PENAFIAN

Blog ini merupakan blog peribadi penulis untuk berkongsi apo2 yolah dengan mereka di luar sana. Blog ini tidak mewakili mana-mana parti politik, organisasi, NGO mahupun tempat penulis bekerja. Hasil penulisan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sendiri melainkan dinyatakan sumber diperolehi. Penulis tidak bertanggungjawab atas masalah yang kronik bagi sesiapa yang mengunjungi blog ini. Terima kasih