Rabu, 20 Julai 2011

Cara-cara untuk meringankan Blog

Cikgu Nasir
Assalammualaikum murid-murid semua. Selamat pagi cikgu ucapkan. Harini ada yang mc tak? Ok, hari ini cikgu mau bagi tips dan cara-cara untuk meringankan blog. Kali ini menyentuh cara memilih template yang ringan. Blog yang ringan ni penting. Sebabnya kalau blog kau berat 100 kilo, dan loading amek masa 30 jam, kompem orang fobia nak datang blog kau lagi. Err....blog apo2 yolah berat tak agak-agak? Ok, kita teruskan silibas kita kali ini.
  1. Kurang Menggunakan Image
  2. Makin kurang menggunakan image lagi ringan template tersebut. Murid-murid right click kat screen blog korang dan cari menu View Source. TekanCntrl+F then cari perkataan ini background: dan perhatikan coding selepas background tersebut kalau ada coding ini url(‘http-image-url’) bermakna ia menggunakan image.
  3. Image Yang Digunakan Kecil
  4. CSS yang bagus menggunakan image mengikut apa yang dikehendaki bukan dengan cara mengecilkannya. Untuk mengetahui saiz image sebenar.
    background:
    url("http://anakperak.com/wp-content/themes/floral-green-10/images/page_top.jpg")
    no-repeat;
    Folow link tersebut http://anakperak.com/wp-content/themes/floral-green-10/images/page_top.jpg then akan keluarlah saiz sebenar image tersebut.
  5. Menggunakan Teknik Repeating
  6. Teknik repeating ini adalah satu image sebesar lidi akan menjadi sebesar skrin monitor.Macam mana hendak tau.Melalui css template tersebut.
    background: #FFF
    url('http://i267.photobucket.com/albums/ii292/underground_blog/bg.gif')
    repeat-x;
    Murid-murid perhatikan perkataan repeat-x itu? Itulah repeating image. Murid-murid cuba follow link image ni http://i267.photobucket.com/albums/ii292/underground_blog/bg.gif tengok berapa besar saiz gambar itu. Dan hasilnya kamu usha blog Sutera Blogger. Sebab cikgu pun tak paham pun.   +_+
Entry ini telah diolah semula dari blog anak perak.  Sori cikgu slow sket nak paham menda2 camni. Kena amek masa. Cikgu percaya korang mesti pantas dan tuntas dari cikgu. Selamat mencuba murid-murid sekalian.

8 ulasan:

blog-tips-kurus berkata...

tak paham! tak paham!
berat ai obes ke wahai cikgu atok oittt??!!

Aziela berkata...

alaa...tak paham laa.... susah boto nak blaja taim dah tuo2 nie...

Unknown berkata...

"Bangun sume... TERIMA KASIH CIKGU!"

faiz berkata...

den kebingungan nak memahaminya..hehe

Unknown berkata...

blog-tips-kurus : Atok lagik tak paham +_+

Unknown berkata...

Aziela : Samolah ngan atok haaa...huhu

Unknown berkata...

paish : baiklah, murid-murid sila bersurai sekarang...erk

Unknown berkata...

faiz : Alahai...atok pun samo bingung gak paiz oiii

PENAFIAN

Blog ini merupakan blog peribadi penulis untuk berkongsi apo2 yolah dengan mereka di luar sana. Blog ini tidak mewakili mana-mana parti politik, organisasi, NGO mahupun tempat penulis bekerja. Hasil penulisan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sendiri melainkan dinyatakan sumber diperolehi. Penulis tidak bertanggungjawab atas masalah yang kronik bagi sesiapa yang mengunjungi blog ini. Terima kasih