Isnin, 24 Januari 2011

Tips mandikan kucing

Wah, mulo-mulo sekali atok nak ucap mokasih daun keladi kat cu kalian sobab sudi singgah kat teratak nak roboh atok ni. Alhamdulillah. Mokasih banyak-banyak yo!. Coti minggu aritu pun atok tak sompek nak update "diari atok". Bizi terbungkang punyo pasal.

Tapi, atok nak petik salah satu daripada aktiviti mingguan atok aritu. Iaitu....apo dio? Cubo teka? Cepat.....teka cepat! Atok bagi 5 saat!  [sengal tul atok ni, dah terang2 tajuk entry mandi kucing (T_T') ]

Atok mandikan kucing! Bahaha!!..... Astagfirullah, kontrol atok...kontrol....Hari sabtu aritu atok ngan Nurhasrina Ahmad mandikan kucing-kucing peliharaan. Yang menjadi mangsa kerakusan kali ini adalah Uteh, Kakak dengan Abang. Kakak dengan Abang kecik lagi. Dalam 3 4 bulan. Uteh tu abang diorang. Dah setahun lebey. Tapi Uteh ni "Kucing Kurang Upaya". Siyesly, atok ado kucing kurang upaya! Nanti atok buek entry spesel pasal Uteh k. Uteh tu kucing atok. Baru malam tadi tido ngan Uteh.


Baiklah cucu-cucu den sekalian, bahan-bahan yang diperlukan untuk memandikan kucing adalah;
  • Besen mandi (kau jangan ingat baby yo ado besen). Kalau takdo besen, kau pakai yo kuali mak kau bekas kecil.
  • Syampoo ( Nak sampoo kelemumur bulih, nak sampoo kutu khinzir bulih, nak sampoo tak podih an mato pun bulih)
  • Air secukupnya
  • Towel (bukan towel atok dapek adiah aritu yo!)
Langkah-langkah;
  1. Ikat kucing-kucing pada batang pokok kelapa. Isikan air dalam besen. Kalau air suam lagi ok. Tak sojuk kucing tu.
  2. Pilih kucing kesukaan anda.
  3. Rendamkan kaki kucing separuh dahulu. Jangan terus rendam nanti kucing tekojot.
  4. Usapkan air atas kepala kucing bagi feel tu datang.
  5. Celup kucing dalam2!. Tuangkan sampoo atas badan kucing. Pastikan tak kono mato yo! Kalau nak kono cakaran pendekar harimau, langgarlah pantang-larang atok tu.
  6. Usap punya usap sampai kutu/kelemumur kucing tu fobia nak lekat lagi.
  7. Libas kucing dengan getah paip. Bilas dengan air bersih perlahan-lahan. Jangan kono muko! Ingat!!
  8. Lap dengan kain bersih.
  9. Campak atas atap rumah kasi kering
Tadaaa! Kini kucing cu lobih hensem dan jelita!!
Sobar...sobar......

22 ulasan:

nelly berkata...

wah2 .
ni mesti kes atok rajin mandikan kucing ,.
hahaha

Salfiza berkata...

tp atok,sy xde kucing...
cmane ni atok T___T
aha,mandikan kucing jiran boleh yo tok?

n a d e a berkata...

salam singgah ;)

lama dah tak mandikan kucing.. thanks for the info !

Blogging, RM1 juta & LHDN | .NEVER ENDING STORIES.

Encik MamaT berkata...

tok.. cara nak mandikan rimau ada tok.. haha

fyna berkata...

hehehe..nice tips...



jom singgah n follow2 belog saya....
http://inibelogfyna.blogspot.com/

KUREKURE COMEL berkata...

hahaha...tok...nak offerkan diri mandikan kucing atuk boleh?hahahaha...tengah gelak jahat ni...

Jeely jelly berkata...

saye ade banyakkkk kucing.. atok leh sanggup tulun mandikan x ??

zazaw berkata...

naseb baik den tak doooo kucinggg

Daniela berkata...

atok kucin saya..menggelupur kalau nak dimandikan!~~....

Pena Marhaen berkata...

mandikan kucing guno wosing mesen x leh ko tok??

Suhami Ahmad berkata...

nelly : Bergantung pado kadar kekepaman kucing gak nelly

Suhami Ahmad berkata...

Salfiza : Tak pun mandi an ghimau kek hutan pun bulih....hihi...

Suhami Ahmad berkata...

nadea : Wekem =)

Suhami Ahmad berkata...

Encik MamaT : Aiyo...belum nak mandi ghimau tu, atok yang kono mandi dulu....mandi jenazah!

Suhami Ahmad berkata...

fyna : Thanks =)

Suhami Ahmad berkata...

KUREKURE COMEL : Wah, x mo! x mo! mesti ada onar ni!

Suhami Ahmad berkata...

Jeely jelly : Alamak! Pengsan

Suhami Ahmad berkata...

zazaw : Hihi....rugilah. Xpat manjo2 ngan kucing

Suhami Ahmad berkata...

Daniela : Ikat kat batang pokok kelapa..hihi

Suhami Ahmad berkata...

Pena Marhean : Bukan wosing mesin yo. mesin kelapo pun bulih

faiz berkata...

napo kucing tu muka bengang je atok...ni mesti kes air masuk hidung tanpa sengaje ni..huhu

Suhami Ahmad berkata...

faiz : Kucing tu balas dendam ngan atok tu..hihi

PENAFIAN

Blog ini merupakan blog peribadi penulis untuk berkongsi apo2 yolah dengan mereka di luar sana. Blog ini tidak mewakili mana-mana parti politik, organisasi, NGO mahupun tempat penulis bekerja. Hasil penulisan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sendiri melainkan dinyatakan sumber diperolehi. Penulis tidak bertanggungjawab atas masalah yang kronik bagi sesiapa yang mengunjungi blog ini. Terima kasih