Khamis, 4 November 2010

ANTI Cycle 1_Challenge 3~ROME

 Ini post melekat sehingga 4.11.2010 jam 12 tengah hari. Sila lihat bawah untuk entry terbaru.

TAJUK : Inilah resepi AYAM MASAK LEMOK CILI PADI den.....korang cubolah!!
OLEH : ROME
(Jiko minat giler kat ROME punya resepi, sila klik "like" /UNDI MASUK/Undi di Poll. Undian berakhir pada 4.11.2010 jam 12 tengah hari)


Atention : Sila perhatikan tulisan bewarna merah di bawah.

Khas untuk ATOK ku sayang ...nak resipi la pula . Mesti ATOK dah bosan denan resipi yang sama dari TOK WAN .Tak per la ATOK , sesekali makan luar ya ...huuhu...

Sebenarnya saya adalah anak jati Kuala Lumpur . ATOK saya nak juga saya cakap bahasa negeri sembilan . Saya cuba sedaya upaya ya TOK .

Ini adalah resipi dari omak oden . Rosipi ya adalo Ayam Masak Lemak Cili Padi . Mo mesty suko !!! . Kalo tak sodap jangan marah oden . Mungkin demo yang tak pandai masok !!! huuhuhu (gelak manja )



Boleh ke oden masak nie ? ...Oden kalau masak air boleh la ~ ..Macam mano nie ?...ATOK tolong lah cucu demo mu yang hensem ni !


Kan bagus kalo Chef Won ni ado sekali . Mesti oden sonang hati ..Tak po , oden nak cubo juga . Kepado sesapo yang nak cubo , silakan . Harap -harap berjayo yo .

Mulo2 oden nek
memperkonalkan bahe -bahe (bahan2) dio ~

Bahe - bahe :

* 1 ekor ayem (ayam kampung/ayam daging biasa (ayam bandar))
* 4 ulas bawang putih
* 5 ulas bawang merah
* 15 atau lebih cili api/padi (ikut suka – kalau tak tahan pedas boleh kurangkan sikit)
* 1 inci kunyit hidup
* halia
* 2-3 batang serai (dititik)
* santan (dr sebiji kelapa)

Pastikan semo bahan ado . Kalo tak doh , gi la sekojap kat kodai mamak tu beli . Kalau malas sangat - sangat . Demo gi yo pinjom kat jiran sebolah si Leha dan Si Jinap tu . huhuhu

Cara memasok:

Demo Tumbuk cili api + kunyit hidup + halia + bawang putih + bawang merah selumat2nya.. Kemudian Bahe2 tadi mo gaulkan dege(dgn) ayam di dalam kuali berserta serai yang dititik . Selepas tu , demo Kecutkan ayam dengan bahan2 tadi supaya mesra hingga kering airnya . Masukkan santan dan kacau supaya tidak terbit minyak . Kemudian demo letok kan perisa garam . Jangan banyak !!! Penyakit kencing masam kang ! Tunggu hingga kuah menggelegak dan lepas tu bolehLAH ditutup apinya..



Sementara demo tunggu ayam tu masak demo boleh lah tido .Jangan lah tido 5 jam . Kang ayam tu ..urm2 ..memang tak boleh makea ( makan )



Ini lah resipi Ayam masak lemok cili padi den dari tujuh keturunan den , korang cubolah ~





Memang sodap !!! tak tipo ATOK patut suru TOK WAN masok lopas ni !!! ...Cubo ya ATOK ...kalau tak sodap maksudnya ATOK dan TOK WAN memang tak pandai masak !!!...huhuuhu

Kalau nak skodeng blog Rome, klik DISINI
Komen Atok : Inilah yang kito mau an yo tuan puan sekalian. Inilah yang Abang Najib carik an. Ikon 1 Malaysia. Sumo loghat masuk. Huhuhu :p...paling penting ayem...

5 ulasan:

haszuraidah ishak berkata...

atok..oden baco entri ni sampei nok terkeluaq anok prok..walaupun oden adelah pesaing bagi rome, oden vote masuk entri rome ni..yang pening..ayem!!!

haszuraidah ishak berkata...

tergolok bosau punyo pasai, nak tulis penting jadi pening.. ayem..ayem..

rome berkata...

huhuhuh..tq has ...ATOk mmg menyeksakan saya . urm dah la kehidupan yang bz ..bertambah lagi ngan entry utk ATOK ..btw ..sayang ATOK ...saya baca pun ..macam apo2 entah !...hiihhi..enjoy !

Suhami Ahmad berkata...

@haszuraidah ishak
hihi...baguih2....semangat ni kito pelu an...ayem!
:p

Suhami Ahmad berkata...

@rome
lopeh ni musti atok dah x leh sekso Rome lagi....apo2 pun tahniah sobab berjayo lunas an cabaran

PENAFIAN

Blog ini merupakan blog peribadi penulis untuk berkongsi apo2 yolah dengan mereka di luar sana. Blog ini tidak mewakili mana-mana parti politik, organisasi, NGO mahupun tempat penulis bekerja. Hasil penulisan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sendiri melainkan dinyatakan sumber diperolehi. Penulis tidak bertanggungjawab atas masalah yang kronik bagi sesiapa yang mengunjungi blog ini. Terima kasih