Khamis, 28 Oktober 2010

Karenah bekerja


1. Azam untuk bekerja
Azam sebelum grad
Pelajar : Aku memang excited nak kojo ni. Lepas je grad nanti, aku terus apply kojo kat mano-mano. Dengan jubah-jubah sekali aku p interview. Tak kisah mano2, janji rock den tak menganggur.
Kawan pelajar : Aku bangga dengan kau, jang!

Azam selepas grad
Ibu bekas pelajar : Kau ni hari-hari terbungkang dalam bilik sampai ke sonjo kang. Pemaleh. Kobau kek bondang tu sapo nak bagi makan?
Bekas pelajar : Ala mak, apa standart lepasan IPT macam orang jago kobau tu? Lepasan macam orang ni layak kojo lam opis yo.
Ibu bekas pelajar : Hah iyo!. Setakat ko lulusan kono tondang kek IPT, jangan harap la ekau nak meraso duk dalam ekon pun!


2. Bila dah dapat peluang interview
Sebelum interview
Bakal pekerja : Saya janji encik, saya akan buat overtime 24/7. Sampai nazak-nazak pun saya sanggup datang kerja. Bagilah saya peluang encik.
Bakal majikan : Bagus bagus. Kami akan menelefon awak dalam masa seminggu, jika awak berjaya.

Selepas interview
Bakal pekerja : Lahanat punya majikan. Kata seminggu nak call. Ni dah masuk setahun aku dok menunggu. Ni mesti kau tak bayar bil telefon ni.
Bakal majikan : Nasib baik kita tak pilih budak ni. Simpang malaikat 44.


3. Bila dah ditawarkan bekerja
Sebelum bekerja hari pertama
Pekerja : Mak copek mak! ni ari pertamo den bekojo ni. Copek bungkuih an lempeng arab tu buek bokal.
Emak pekerja : Iyo! den tongah siap an ni lah. Ko dah kojo sok, tak boli an den BMW sebijik, siap ko!

Selepas seminggu bekerja
Pekerja : Aduih, maleh boto den nak poie kojo ni ha. Liat tulang-belulang den nak bangun ha! Omak, den tak poie kojo arini. Peparu den tersumbek.
Emak pekerja : Alahai, takdo harapan la den pakai BMW.

5 ulasan:

CeeKeen berkata...

haha..bagui la tuh..jgn memilih kojo yer...

SnowladieS berkata...

hahaha
sedangkan iman pun turun naik..inikan pula azam :p

HaN WarreN berkata...

hahahah somangat memula je...besala tu hehehe

Unknown berkata...

CeeKee : Boto2, atok dulu ponah kojo kat Burger King, jadi waiter pehtu penah jadi cashier kat Giant....
SnowladieS : hihihi.....azam banyak2, satu pun bolum tontu tercapai.... :P

Unknown berkata...

HaNTwO : Kan Han, maso atok dulu time interview sanggup kalu depa p hantar sabah sarawak. Last2 dah dapek, nak dok negori gak, x moo p mano2....klaka....

PENAFIAN

Blog ini merupakan blog peribadi penulis untuk berkongsi apo2 yolah dengan mereka di luar sana. Blog ini tidak mewakili mana-mana parti politik, organisasi, NGO mahupun tempat penulis bekerja. Hasil penulisan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sendiri melainkan dinyatakan sumber diperolehi. Penulis tidak bertanggungjawab atas masalah yang kronik bagi sesiapa yang mengunjungi blog ini. Terima kasih