Selasa, 19 Januari 2010

19 Januari 2010_Aku berjaya dapat parking!

nSegmen apa berlaku hari ini?
Bahahaha.....akhirnya aku berjaya merebut lot parking....(lot????)..aku sampai tempat keja area kul 7.30am..Harini giliran aku drive ke Shah Alam...Kih Kih Kih, jimat duit nasi campur + teh O ice aku arini (x yah bayar parking). 'Mintak mahap dan ampon' kepada those yang selalu parking kat situ. Hok kawe tumpang arini jo. Er dgn esok kali. Sebabnya kawe drive arini. Hok ari2 laing mu boleh parking k. 1-0
Amacam? bagus tak skill parking aku?
Segmen Ilmu
Suhami, pelajaran kita pada hari ini ialah
Management culture (tetibo).
Management culture terbahagi kepada beberapa point iaitu

  1. View ( terbahagi kepada dua omnipotent [manager salah] dan symbolique [persekitaran salah_external forces]


  2. organization culture (common understanding that we share ; eg:how we act together2)


  3. Dimension of organization culture terbahagi kpd 7 iaitu * a) Attention to details [the way organization samada bz or relex] , b) Outcome orientation [fokus pd target], c) people orientation[manager takes into consitiration], d)team of orientation[teamwork], e)aggresiviness[berlumba2], f) stability[static je], g)Innovation n risk taking[terima cabaran]


  4. Strong [eg punctual/minum pagi gov staf at 10] and weak culture [gossip myb]


  5. Source of organizing culture [generation, mision n vision, behavior]


  6. how employee learn culture[past, ritual_doa, material symbol_logo, language]


  7. How culture effect manager


  8. Issue[how 1 create etica culture, how 1 to change employees to b innovative, how 1 to create customer responsive culture]


  9. Workplace spirituality[strong sence of purpose, trust, empowered to make a decision, improved prod]


  10. External environment (divide by 2_specific environment [supplier,competitor,customer,public presure group and_general environment [political,economic,social]
Ada paham? Kesimpulannya, aku kena pinjam buku dari senior gak...

Segmen email hari ini (segmen baru)
Hari ini aku ada terima satu email daripada Hajar KK. Melalui pembacaan dari email tersebut dengan ini dapatlah diringkaskan bahawa...... ADO BUAYA KAT PANTAI PORT DICKSON!!!! (ok2 tarik napeh balik, tarik napas......lepas....)

Ini kalau kaki aku lah, aku boikot mandi laut seumur idop
Komen: Seorang pemuda diserang satu benda ganjil yang mengigit kakinya. Menurut salah seorang ahli keluarga mangsa yang menyelamatkan mangsa, beliau ternampak buaya. Aku ada jugak baca paper 3 4 hari lepas kalau tak silap. Buaya itu tersesat ke dalam laut. Mungkin tak dapat bertahan lama sebab tak ada sumber makanan di situ. Tapikan, Alhamdulillah la pemuda itu masih bernyawa. Tuhan dah bagi peluang kedua dah tu.
P/S: Still tak percaya ada buaya. Entah2 pelampung buaya yang macam banana boat tu tak? Tapi pelampung the buaya siries......

Segmen belajar bahasa negori
Bongka = Bangun. Contoh ayat: "Jang, oooo jang...bongka la jang oiii. Matahari dah tinggi,"kata Mak Endut

Tiada ulasan:

PENAFIAN

Blog ini merupakan blog peribadi penulis untuk berkongsi apo2 yolah dengan mereka di luar sana. Blog ini tidak mewakili mana-mana parti politik, organisasi, NGO mahupun tempat penulis bekerja. Hasil penulisan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sendiri melainkan dinyatakan sumber diperolehi. Penulis tidak bertanggungjawab atas masalah yang kronik bagi sesiapa yang mengunjungi blog ini. Terima kasih