Khamis, 16 Ogos 2012

Kenangan Kanak-kanak di Bulan Ramadon

Dulu dengan sekarang punyo bulan puaso banyak bezokan. Sapo setuju dongan kenyataan atok tadi, silo kenyit mata sekali. Sapa tak setuju buntangkan bijik mato 2 jam!

Okeh, ramai yang kenyit. Nak dipendekkan cerito, Atok membesar era lewat 80an @ awal 90 an. Nak diikutkan dah lobih 20 tahun atok bernapeh di dunio ini. Kalau dalam alam maya ni, ko convert umur atok dengan darab 3 so umur den 60 tahun plus plus. Okeh get it bebeh?. Foine, kito teruskan.

Zaman dulu dongan sekarang ni atok raso banyak sangat perbezaan walaupun jarak maso baru 20 tahun. Zaman atok kanak-kanak dolu, kalau bulan ramadon ni atok akan membantu omak abah mengecat rumah, mencari batang pelito, menyapu rumah selepas di mesin rumput, membantu menjadi pakar rasa kuih rayo dan macam-macam lagi. Pastu omak ngan abah kasi upah. Upah tu nanti, atok campurkan sekali dongan duit simpanan sekolah pastu boli tikam. Tau tak tikam tu hapo? Orang yang hidup era 90 an yo tau.  Yang tak tau, ko buat2 pojam mato.

Duit untung tikam tu nanti kebiasaannya atok akan boli bungo api asap. Nak lagi canggih atok boli bungo api bosi. Nak lagi canggih atok akan boli mercun padi. Nak lagi-lagi canggih atok akan boli karbait. Kasi buat itu meriam tanah. Tapi lobih dari tu atok angkat tangan mengalah. Atok tak berani main mercun canggih-canggih macam sekarang. Sekali bakar, macam upacara pembukaan sukan olimpik segala tu. Silap perhitungan, tangan dan muko hancur. Awas! Jangan sesekali bakar tanpa pengawasan orang dewasa.

Dulu awal 90an, atok dengan jiran-jiran akan berbuka puaso di mesjid. Makan percuma lettew. Apo laie. Lepas je habes salam solat isyak, kami terus lesap ponteng terawikh. Tu pun dah kira baik. Kalau datang gilo budak ni, lopeh yo menyantap moreh tu, terus tak nampak batang hedong. Kami pun jarang dok bawak p mesjid selipar baru-baru. Kalau bawak selipar baru, alamat eh balik nanti selipar kanan kaler kelabu, selipar kiri kaler pink light light. Lagi malang berkaki ayam terus jes.

Balik dari mesjid, kami akan melalui rumah-rumah jiran yang lain. Mana yang dok simpan stok mercun dalam poket baju melayu, kami terus bakar pakai pelita jiran. 

"Ooooo pommmm mak ko melompat kena bakar mercun mancis!," orang kampung melatah.

Sampai pelito eh terpadam. Paling sadis, ado sekali tu atok tak sompek nak baling mercun padi, pastu mercun tu meletop dekat pelito. Maso tu jugak pelito jiran terbakar sampai cair. Nak hembus kasi padam kang takut mulut atok terbakar. Pelito plastik kan. Apo laie, mencabot masing-masing selamatkan diri.

Bila waktu siangnya, aktiviti permainan di had kan untuk bermain permainan menguji minda sajok. Takut kalau main permainan lasak-lasak nanti cepat haus. Nanti terus berbuka. Dah tak dapek duit raya lebih. Aktiviti yang tak banyak keluarkan peluh contohnya main saidina ka, jutaria ka, sahiba ka, kadang-kadang main karom, main nyorok-nyorok.Itu tak termasuk nyorok-nyorok celah pokok waktu malam laie. Silap sorok, tersorok dek hantu tetek. 

Kami akan sentiasa mengisi masa terluang bersamo-samo. Maso tu tak teraso lamo sangat berpuaso. Budak sekarang ni, contohnya anak buah atok tu tak lain tak bukan nonton telibesen sampai potang. Dah tu melepet atas simen lantai macam takda tulang sampai senja. Penangan berpuasa. Kesian kan.

Bilo dikonang-konangkan balik, semuo tu merupokan satu kenangan yang paling indah sekali. Dah 20 tahun berlalu. Agak-agak budak zaman sekarang macam mano lah gak eh kan. Ntah-ntah bakar mercun pun pakai games komputer guna grafik design 3D katanya. Atok bertuah dilahirkan zaman-zaman dulu. 

So, apo pengalaman Ecah yang menarik boleh dikongsikan bersamo?

16 ulasan:

MizzTina berkata...

main meriam!!!! gempak tok bila dpt main meriam.. lawan meriam sape bunyi paling besh.. klu bunyi mcm kentut, ramai² g umah dia bantai gelak..

Nur Lavender berkata...

Atok, ecah men nyorok2..masuk dlm reban ayam dengan menyorok atas pokok..golap2 mana nak taw org ke ayam atas pokok tu...hahaha..kenangan2..:)

deqlis berkata...

Salam Suhaimie,

slamat hari raya!
boleh saya dapat detail bio latest awak? (check email ya)

Rahmah Ram Ram berkata...

memang seronok atok..kecik2 dolu saya suka main bunga api dan sorok2 dalam longkang ke rumah orang ke apa apa jelah...orang sibuk buat kuih dengan sembahyang terawih saya pulak sibuk berlari kesana kemari....rindu zaman kecik2 dulu..memang tak sama dengan sekarang ..even anak2 zaman sekarang pun tak dpat rasa pengalaman kita2 ni dulu sepenuhnya...

KuNanGKuNanG berkata...

best la baca celoteh atok ni...sambil baca sambil sengeh sorang2 cam org gilo.haha..mmg best time kite kecik2 dulu..puasa penuh dapat upah...:)

Aziela berkata...

Akak dulu kocik2 main bungo api bosi tu. Tangkai bosi tu bengkokkan. Bilo bakar bebanyak, campak ke atas dahan pokok rambutan dopan rumah atok nenek. Konon cantik laa pokok tu berkelip2. Esok siang nengok dedaun pokok tu sumo eh hanguih...hehehehhehe.

Zakaria's daughter berkata...

amboii. bukan main canggihhh atok punye main bunga apiii. main pp pop le lagii doubling tripling canggih :D

*pakar ras kuih rayaaaa yawwww. tettttt. sing ke malam? kompom!

IMANSHAH berkata...

Adik tersayang segak bergaya,
Mengait kuih di atas para,
Suasana riang di hari raya,
Bermaaf-maafan riang gembira.

~SaL IjOu~ berkata...

sgtla excited zaman kite kecik2 dolu..men bunga api ramai2 kat laman..buat mcm2 kueh tradisional ngn mak (skrg mak da tua..da x larat buat kueh)..sy plak sampai ke sudah x reti nak bungkus ketupat..eheh~ (--")

selamat beraya tok!~ ^^

Mohamadazhan.com berkata...

Salam Aidilfitri Maaf Zahir Batin atok :-)

Azham Vsvc berkata...

Atok...selamat hari raya aidilfitri...maaf zahir batin yo!

tahun ni sy x minta duet raya sbb tau atok nak pakai duet raya utk perpindahan pejabat nanti hhehhhe

Hana Nordin berkata...

Slamat Hari Raya Aidilfitri Atokk ! Duet Raya ! hehe

Woofer Storm berkata...

slmt hari raya..maaf zahir dan batin yaa.

kuih raya jgn lupa pos ye.ehehee

Novelgurl berkata...

yolah tokk..sy raso bondo y smo gak tok..x best taon nie ngaso eh..haa..tp skrng nie adik2 sy ngn sepupu spapatny tgh men mercun thunder king r bagai..mercun bola laie..bdk2 nie mmg berani x bertmpt nk berperng ngn jirn huhu..eh pnjg lak..lum ucp slmt hri raya.*smbil bagi salam versi upin ipin mixed rap
"Slmt hri raya tokk !minal aidin wal faizin"

blog-tips-kurus berkata...

kemain lagi header ko ye tok!!

tolong buatkan untuk cucu kesayangan jemsbon ni. tqqqqqqqq!! (>.<)

Ca Cik Duyung berkata...

ca pon membesar zaman 90-an.jd mmg rasa beruntung la sbb dpt menikmati zaman kanak2 yg special dan mmg berbeza ngn dak moden skang nie..teringin nk men bunga api yg tukar2 kale tu..hehe