Isnin, 19 Mac 2012

Keliru antara kehendak keluarga atau diri sendiri


Tok Wan



Assalammualaikum Tok Wan. Saya Helmi baru berumur 16 tahun. Tok Wan, saya ada masalah dalam pelajaran. Saya baru saja ambil PMR. Memandangkan abang dan kakak saya sebelum ini juga dalam jurusan sains, maka sekarang saya juga dipaksa untuk meneruskan tradisi itu atas desakan keluarga kerana melihat abang dan kakak berjaya menjadi jurutera dan doktor. Yang menjadi permasalahannya, hati dan jiwa nurani saya ni lebih sukakan seni. Tok Wan rasa boleh ke saya meneruskan bidang sains tersebut atau melupakan niat untuk menyambung tradisi keluarga sejak dari dulu?

Waalaikumsalam Helmi. Tu dia. Ala-ala di lema cinta 18 segi je kan. Cuma bezanya masalah Helmi ni keliru antara kehendak keluarga atau diri sendiri. Bagus, kalau bab pelajaran boleh tanya uwan. Kalau kau tanya uwan masalah cinta tadi, uwan simbah kau dengan minyak petrol pastu bakar hidup-hidup. Baru nak tumbuh bulu kaki dah pandai nak bercinta yo! Nasib baik bukan kan. Ok, let start bebeh dengar nasihat dari uwan.

Uwan dulu kalau nak diikutkan pelajar muslimah jurusan sains tulen katanya. Buku teks matematik tambahan tu aku jinjing kasi pegang tunjuk luar kulitnya terpampang perkataan MATEMATIK TAMBAHAN. Nak tunjuk gah kononya kat pelajar lain. Walhal beg sekolah aku tu kosong je takde isi kan. Saja nak jinjing. Nak menunjukkan kat orang yang uwan ni pelajar jurusan sains. Budak kelas pandai-pandai. Saja nak mengikut kawan. Sampai budak batch uwan jeling tajam kat buku teks uwan tu. Jeles lettew. Tapi bila time pekse tengah tahun, uwan dapat straight tau. Straight E. Mampoo?

Dari situ uwan dapat tahu bahawasanya, kemampuan kita ni tak boleh diukur dengan kehendak orang lain. Kita tak boleh ikut sesuka hati. Kemampuan dan minat kita berbeza. Kalau kakak ngan abang Helmi ni sah sah genius, Helmi ni tak tahu lagi geniusnya kan. Oppss. Uwan selalu mengingatkan diri uwan dan junior uwan yang baru ni. Kalau nak buat sesuatu tu, mesti kena ada minat. Dari minat itu datangnya kesungguhan. Dari kesungguhan itulah datangnya kejayaan! So, uwan singkatkan di sini. Be anything that you want to be but not others want you to be! Pilihan di tangan kita samada untuk berjaya atau sebaliknya. Gud luck cucu uwan sayang!   ;)



p/s : Jika cucu ada masalah ataupun konflik yang perlu uwan bagi nasihat atau pandangan, sila tinggalkan komen  >_<

20 ulasan:

blog-tips-kurus berkata...

dalam bekerja pon, mesti ada passion.

'if your heart is full of love, you always have something to give..'

~SaL IjOu~ berkata...

sy dari dulu part masuk skola, part jurusan apa nak amek kat uni n part nak keje, mak ayah akan mintak buat apa yg deorang nak..yg lain sy ikut tp part keje sy memberontak..sy x ikut ckp deorang n buat apa yg sy nak buat..dlm masa tu byk mende sy belajar..beberapa tahun kemudian baru sy ikut balik kemahuan mak ayah~ ^^

Cik Anis berkata...

tepuk dada tnya selera

faiz berkata...

berusaha utk dpt sesuatu..

Chenal berkata...

betoi kata uwann!
Renung2kan dan selamat beramal

mas saari berkata...

betul tu uwan..
kehendak orang lain tak boleh mengatasi minat kita! buktikan yang minat kita itu boleh buat kita berjaya..

sahromnasrudin berkata...

slow talk dgn family..mesti leh settle lah huhuhhhh

umie mia berkata...

kena bincang dengan keluarga elok2.. apa pun kite buat kena ada restu mak ayah..penting tu.. pernah jadi kat kawan umi dia ikut kata hati dia tp mak ayah tak restu kesudahannya tak berapa menjadi.. apa yg kita minat bawak berbincang dengan mak ayah.. dan mak ayah pun kenalah bg peluang kat minat anak..sama2 mainkan peranan ^_^

Hanie Dew berkata...

aku dulu selalu keliru dengan kehendak dan minat sendiri. bila nak pilih aliran msa sekolah menengah. nak aliran sains ajo. pastu ok la. pass semua. pastu lama lama rasa mcm minat melukis. tapi sayang,takde bakat.patah patah kan jari tak jugak lembut nak lukis cantek cantek. then, terminat plak kat teknologi.tu yg aku ambik sains komputer tu masa study dolu. now keje adala terkait sikit sikit.

aku sokong uwan, ikut di mana kemampuan dan minat kita. tp ingat. minat tanpa bakat, takkan menjadi jugok ye.

c'axoera ヅ berkata...

selalunya gitu lah kan....
lain dorang nak m'lain kita minat >_<

Suhami Ahmad berkata...

blog-tips-kurus : Boto tu, atok setuju....dalam bekojo pun musti kono ado keghairahan

Suhami Ahmad berkata...

~SaL IjOu~ : Mungkin diorang dah plan terbaik untuk Sal kan...

Suhami Ahmad berkata...

Cik Anis : Tapi musti berlandaskan dengan minat dan kesungguhan yo...

Suhami Ahmad berkata...

faiz : Peluang tu tak kan datang sekali golek jo kan

Suhami Ahmad berkata...

Chenal : Gittew

Suhami Ahmad berkata...

mas saari : Walaupun kito kojo doktor tak semestinya loaded...cer tgk tukang masak je dah mampu boli kapal persendirian sendiri kan

Suhami Ahmad berkata...

sahromnasrudin : Itu yang sebaiknya...

Suhami Ahmad berkata...

umie mia : Betul tu umie...duo2 pihak kono sefahaman...

Suhami Ahmad berkata...

Hanie Dew : Mungkin minat tanpa bakat susah nak maju, tapi selagi ado kesungguhan mesti bulih berjayo kan...

Suhami Ahmad berkata...

c'axoera ヅ : Ha, macam yang uwan cakap an tadi, perbincangan duo pihak tu ponting