Rabu, 6 Oktober 2010

Reunion sekolah


Kawan-kawan yang lama tak jumpa, akhirnya berkumpul jugak semalam. Dari darjah satu pun ada! bawaklah ke sekolah menengah. Semua berkumpul semula. Siap pakai baju sekolah lagi. Pakaian semuanya lengkap. Baju putih. Seluar hitam. Stoking hitam! Haaa? aku jeling-jeling kawan sebelah. Diorang pakai stoking putih, aku je hitam. Aku sorok-sorok sikit bawah meja. Haih! Suhami......Suhami.....Dah besar panjang pun kau takut ngan cikgu. Bukan takut wei, tapi aku dah macam terbiasa kena disiplin. Takut lak langgar2 disiplin. Sebelum kena panggil ke depan, kenapa pakai stoking hitam, aku cepat-cepat sembunyikan. Seriau wei.

Bukan saja kena pakai baju sekolah yang lengkap, malah semua kena masuk kelas semula! Aku dok garu-garu kepala. Macam manalah kawan-kawan dari darjah satu bawak ke sekolah menengah boleh berkumpul dalam satu kelas. Tapi tak semualah yang berkumpul. Mana yang kenal, aku kenal. Mana yang jarang nampak tu, aku tak ingat dah wajah-wajah mereka.

Bangun!!!!
Assalammualaikum cikgu. Wei! cikgu masuk wei. Cikgu tu aku macam kenal. Rupa-rupanya ketua unit bankrupsi kat tempat aku kerja ni. Haduh, macam mane lah Pn boleh jadik cikgu ni. Aku dah seriau ni. Pn nampak garang je even kat opis sempoi gile.

Buka buku sekarang!. Pergh!, takut aku wei. Budak-budak ni semuanya senyap. Terus buka buku. Pastu cikgu tadi tulis lah nota kat papan hitam. Aku lak teraba-raba nak membacanya sebab spek mata tak bawak. Last2, aku tutup buku terus pinjam buku kawan. Salin kat rumah je. Tindakan berani itupun berlaku sesudah cikgu keluar dari kelas.

Lepas tu, apa lagi wei...Semua monyet aktif semula. Macam kandang zoo dah bilik darjah. Aku seronok sangat.  Dah la lama tak jumpa. Lepas tu happening sangat. Aku suka sangat. Mana yang skema2 tu, terus hilang skema. Dialah raja kat dalam kelas tu. Ada panjat kerusi lah. Diri atas meja. Berlari-lari satu kelas. Meriah wei. Reunion macam nilah yang aku impikan.  Pastu, belum sempat je aku nak bertanya khabar salah seorang kawan yang dah lama tak berjumpa, tiba tiba......








Ko Ko Ko KOOOOOOOOOOOOkkkkkKkkk!!!!!

Loceng ayam aku berbunyi wei....
Aku mimpi.

Tiada ulasan:

PENAFIAN

Blog ini merupakan blog peribadi penulis untuk berkongsi apo2 yolah dengan mereka di luar sana. Blog ini tidak mewakili mana-mana parti politik, organisasi, NGO mahupun tempat penulis bekerja. Hasil penulisan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sendiri melainkan dinyatakan sumber diperolehi. Penulis tidak bertanggungjawab atas masalah yang kronik bagi sesiapa yang mengunjungi blog ini. Terima kasih