Isnin, 24 Mei 2010

Berilah aku peluang!!



Hari ini genaplah sembilan bulan aku dikandung ibu. Tak lama lagi aku bakal dilahirkan ke dunia. Aku tak sabar-sabar melihat apa itu dunia. Mak aku kata dunia itu indah sekali. Mak juga kata, dunia itu penuh dengan orang yang baik-baik. Penuh dengan kasih-sayang. Panorama yang indah. Ada pokok-pokok, ada awan. Ada pelangi. Mak kata pelangi cantik. Ada macam-macam warna. Tapi jarang-jarang muncul. Dunia ada haiwan. Ada burung-burung. Ada kucing. Hehe, mak suka kucing kan?
Dunia ada banyak bangunan pencakar langit. Bangunan ada kuku ye mak? Boleh cakar-cakar langit. Setiap hari setiap detik mak menceritakan keindahan dunia. Mak...anak mu tak sabar-sabar melihat keindahan semua itu. Anakmu ini tak sabar-sabar menghirup udara segar yang acap kali mak khabarkan itu. Dan yang paling tak tahan menunggu lagi ni, anakmu ini tak sabar-sabar menatap wajahmu. Mesti mak cantikkan? Muka mak mesti macam bulan purnama. Indah berseri-seri pada waktu malam. Seperti yang mak ceritakan pada adik dulu. Ish tak sabarnya. Mak cepatlah lahirkan adik.
Alhamdulillah, masanya sudah sampai. Dari dalam kandungan adik dengar mak menjerit menahan sakit. Mak kenapa mak? Patutnya mak gembira semasa kelahiran adik. Kan dulu mak cakap mak pun tak sabar lagi untuk melahirkan adik. Adik terdengar mak menjerit lagi. Mak meraung-raung. Aduh, adik tak tahan lagi mendengar jeritan mak. Adik tak sanggup mendengar lagi. Kalau benarlah kehadiran adik ini menyakitkan mak, adik rela duduk dalam ni. Adik tak mahu mak terseksa kerana adik. Adik tak sanggup!
Akhirnya selepas hampir sejam menahan sakit, akhirnya adik selamat dilahirkan. Adik menangis semahu-mahunya. Kemudian adik melihat mak memandang adik. Air mata mak masih mengalir. Adik teringin saja mengesat air mata mak itu dengan jari kecil adik supaya mak tak menangis lagi. Adik menyesal buat mak menangis.

Mak, dakaplah adik mak. Peluklah adik seperti yang mak katakan masa adik dalam kandungan dulu. Adik kesejukan. Adik perlukan kehangatan kasih sayang mak. Aduhhh!! adik menjeling pada wajah lelaki yang sedang mengendong adik. Mukanya bengis. Dia memegang adik dengan kasar. Oooh, ini mungkin ayah adik kan? Ayah memanglah kasar sebab ayahkan lelaki. Nanti ayah pergi kerja bagi makan kami tiga beranak. Mak pulak memasak dan kemas-kemaskan rumah. Eehh, adik bahagia sangat. Adik ada mak. Adik pun ada ayah. Adik sayang mak dan ayah.
Mak...ayah...nanti kan, bila adik dah besar nanti adik nak belajar pandai-pandai. Adik nak masuk Universiti. Adik nak keje bagus-bagus. Lepas tu kan, adik nak bawak mak dan ayah tinggal dengan adik. Adik nak layan mak ngan ayah macam raja. Adik pun nak bawah mak ayah pergi Mekah. Itu janji adik. Mak...ayah, adik janji adik akan lakukan itu semua.
Ermmm, hausnya. Mak, adik hauslah. Adik dah lama